لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد مذاکرات جاری با طالبان را 'ثمربخش' خواند


زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای مصالحه افغانستان گفته است که گفتگوی سه روز اخیر وی با نمایندگان طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر ثمربخش بود و طرفین گفتگو در دو روز آینده مشوره‌های داخلی را انجام خواهند داد.

خلیلزاد در صفحۀ توییترش امروز پنجشنبه نوشته است "روز شنبه دو طرف با پلان دوباره جمع خواهند شد و هر چهار گزینۀ کلیدی، روی میز باقی مانده است".

خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چگونگی رابطه طالبان با القاعده، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس سرتاسری چهار موضوع اساسی در مذاکرات امریکا و طالبان بوده است.

به گفتۀ خلیلزاد، همانطوریکه گفتگوها در دوحه ادامه می‌یابند، در ایجاد یک تیم ملی در کابل نیز پیشرفت وجود دارد و آماده است تا در مذاکره با طالبان دخیل شود.

طالبان نیز با نشر خبرنامه‌ای گفته اند که در نشست سه روزه روی چگونگی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و این که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نمی‌شود، بحث صورت گرفت و شام گذشته این گفتگوها پایان یافت.

در اعلامیه آمده است "امروز و فردا هر دو تیم‌ مذاکره کننده در بین شان مشوره های داخلی می کنند و برای نشست روز شنبه آمادگی می‌گیرند".

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان این اعلامیه را صفحۀ تویترش نشر کرده و گفته است که ملا عبدالغنی برادر، در حاشیۀ نشست قطر با صدراعظم، معاون وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی قطر و جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستا نیز دیدار کرده است.

پنجمین دور گفتگوها میان امریکا و طالبان به روز دوشنبۀ همین هفته در قطر آغاز شد و طرفین گفتگوها سه روز روی بیرون‌شدن قوای خارجی از افغانستان و استفاده نشدن خاک افغانستان در برابر امریکا و کشورهای دیگر بحث کرده اند.

ریاست اجرایی افغانستان امیدوار است که نشست نمایندگان امریکا و طالبان در شهر دوحۀ قطر، منجر به آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان شود.

XS
SM
MD
LG