لینک های دسترسی

Breaking News

جورج بش و حامد کرزي در تفرجگاه منزوي رياست جمهوري به مذاکره نشسته اند


جورج دبليو بش،رئيس جمهور امريکا و حامد کرزي، رئيس جمهور افغانستان، در کمپ ديويد تفرجگاه منزوي رياست جمهوري در کوه هاي نزديک واشنگتن ،به مذاکره نشسته اند.

پا لا ولفسن، خبر نگار صداي امريکا گزارش ميدهدکه مسايل امنيتي در صدر اجندا قرار دارد.

رئيس جمهور حامد کرزي، واضح نموده که براي با ثبات ساختن اوضاع افغانستان و کمک به مردم ان،بايد کار هاي بيشتري انجام يابد.

کرزي ميگويد «اوضاع امنيتي در افغانستان بطور قطع طي چند سال گذشته کسب وخامت کرده است، و در اين مورد شکي وجود ندارد.»

ضمن ظاهر شدن در يک پروگرام تلوزيون سي ان ان ،که قبل از عزيمتش بسوي واشنگتن ثبت شده بود، رهبر افغانستان اجنداي خود را براي مذاکرات با رئيس جمهور بش، توضيح نمود.

وي گفت مذاکرات دو روزه شان در کمپ ديويد، موضوعات مبارزه با دهشت افگني، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تقويه اردوي افغانستان و جلوگيري از تلفات افراد غير نظامي را احتوا خواهد کرد.

مقامات افغان از مدتي شکايت دارند که در اثر حملات قواي ائتلاف که هدف شان دهشت افگنان و بقاياي رژيم بر کنار شده اي طالبان است، غالبا ،مردان، زنان و اطفال افغان کشته شده اند.

رئيس جمهور کرزي وانمود ساخت که اگر کاري انجام نيابد، ائتلاف حمايت مردم افغانستان را از دست خواهدداد.

کرزي گفتك «ما بايد هر کوشش ممکنه رابکار بريم، هر کاريکه که توسط ان بتوايم تلفات افراد غير نظامي را کاهش دهيم. انها متحدين ما در مبارزه عليه دهشت افگني هستند و بايد اين متحدين محافظت شوند.»

از رئيس جمهور افغانستان همچنان در باره تعقيب و دستگيري اوسامه بن لادن، رهبر القاعده سوال شد.

وي گفت، ايا لات متحده امريکا و متحدين ان چند سال قبل به دستگيري بن لادن نزديک شده بودند. وي علاوه نمود که مطمين است که بن لادن، بيش از اين در افغانستان نيست، اما از فرض و گمان در باره محل بود اش وي اجتناب ورزيد.

طوريکه معلوم شد، رئيس جمهور کرزي در يک مصاحبه همچنان از مسير خود خارج گرديده، اختلافات با پرويز مشرف، رئيس جمهور پاکستان کمک اهميت جلوه داد.

در گذشته، حکومت افغانستان پاکستاني ها را متهم کرده است که براي جلوگير ي از نفوذ طالبان و دهشت افگنان در امتداد سرحد مشترک شان، کافي اقدام نمي کند، اما در اين مرتبه، رهبر افغانستان، تاکيد ورزيد که عنقريب با رئيس جمهور مشرف ملاقات و در باره اوضاع مذاکراتي انجام خواهد داد.

او علاوه نمود که هر جانب بايد بنوبه خود کار هاي بيشتر را براي مبارزه با دهشت افگني انجام دهد.

کرزي گفت «اميد وارم ما همه نه تنها در اين منطقه وسيعتر بلکه در نواحي انتخاب شده کارهارا سرعت بببخشيم و بيشتر سازيم. اگر چنين شود، ما در مسير درست قرار ميگيريم.»

مامورين حکومت رئيس جمهور بش اذعان ميدارند که در امتداد سرحد پاکستان و افغانستان دهشت افگني و فعاليت هاي طالبان دوباره احياء شده است.

آنها ميگويند که ملاقات در کمپ ديويد، فرصت را براي رئيس جمهور بش مساعد خواهد ساخت که حمايت اش را براي حکومت کرزي مجددا تائيد کند.

ريچارد بوچر، معين وزارت خارجه امريکا در امور جنوب و اسياي مرکزي به خبر نگاران گفت که حامد کرزي، تنها يک شريک در مبارزه عليه دهشت افگني نبوده، بلکه يک شريک در مساعي براي با ثبات ساختن اوضاع در يک منطقه بسيار ستراتيژيک براي ايالات متحده نيز مي باشد.

بوچر گفت «جلسه که با رئيس جمهور کرزي و هئيت وي خواهيم داشت،يک جلسه ستراتيژيکي بسيوه عالي است، با دست اورد ها و اهداف بين دو رهبر دو کشوريست که از نگاه ستراتيژيکي با هم مرتبط اند و از نزديک همکاري ميکنند.»

موضوع ديگري که قرار است در جلسه کمپ ديويد مطرح گردد، سرنوشت ۲۱ گروگان کورياي جنوبي است که در افغانستان در قيد طالبان اند. رئيس جمهور کرزي گفته است که براي ازادي انها همه کوششهاي ممکنه را بکار خواهد برد، اما به تلويزيون سي ان ان گفت کاري نخواهد کرد که سر انجام به گرو گان گيري بيشتر منتج گردد.

XS
SM
MD
LG