لینک های دسترسی

Breaking News

روزنامه های جهان - تقاضای مکرر افزایش در قوای ناتو در افغانستان


روز نامه نيو يارک تايمز در مورد مساعي ايالات متحده در متقاعد ساختن متحدين ناتو برای اعزام قوای بيشتر به افغانستان.

روز نامه مي نويسد: کاندا ليزه رايس، وزير خارجه امريکا، طي سفري به اروپا از متحدين ناتو تقاضا نموده است که سهمگيری عساکر و ساير مساعي را در کمک براي شکست دادن طالبان در افغانستان بيشتر سازند.

نيو يارک تايمز خاطر نشان ميسازد که خانم رايس در يک جلسه وزرای خارجه کشور های عضو ناتو روي چندين موضوع بحث و مذاکره نمود، بشمول امتناع يونان از قبول عضويت کامل مقدوينه، جمهوريت سابق يوگوسلاويا، و مسله عضويت گرجستان و اوکراين در ناتو و خشم روسيه درین رابطه.

اما، به اساس گزارش روز نامه نيو يارک تايمز، وزير خارجه امريکا، متحدين اروپائي را تشويق و ترغيب نمود که قوه بين المللي تحت رهبري ناتو را در افغانستان، که تعداد ان به ۴۰ هزار عسکر ميرسد، تقويه کنند.

ايالات متحده يک قوه تقريبا ۲۶ هزار نفري در افغانستان دارد که بعضي انها در قوه تحت رهبري ناتو خدمت ميکنند، و وزارت دفاع امريکا ۳۲۰۰ تن از عساکر بحريه امريکا را به انکشور اعزام خواهد کرد.

روز نامه نيويارک تايمز به نقل قول از خانم رايس مي نويسد که ايالات متحده در مورد تقسيم بار مسئوليت نگران است.

کانادائي ها واضح ساخته اند که ميخواهند در جنوب افغانستان در قسمت مسئوليت حفظ امنیت شریکی داشته باشند و ايالات متحده به صر احت اظهار داشته که متحدين ناتو بايد اين ضرورت را بر اورده سازند.

يک مامور ارشد حکومت رئيس جمهور بش گفت که ماموريت افغانستان يک موضوع عمده در جلسه ناتو بوده است.

روز نامه نيو يارک تايمز خاطر نشان ميسازد که کانادا ۲۵۰۰ عسکر در افغانستان دارد، که در جنوب انکشور خدمت ميکنند، جائيکه شورش طالبان بيشتر است و تا کنون ۷۸ عسکر کانادائي را کشته شده اند.

ستيفن هارپر، صدراعظم کانادا گفته است که اگر ناتو هزار عسکر ديگر در قوه اضافه نکند، بر طبق پلان قوه خود را سال اينده از افغانستان بيرون خواهد آورد.

و اگر ناتو اين کار را عملي ساخت، حکومت به پارلمان پيشنهاد خواهد کرد تا ماموريت عساکر کانادا را فراتر از ماه فبروري سال ۲۰۰۹ تمديد کند.

روز نامه نيو يارک تايمز در اخير مينويسد که مقامات فرانسه ميگويند که احتمال دارد انها به تعداد قابل توجه در قوه تحت رهبري ناتو در افغانستان سهم گيرند اما در نظر ندارند تا جلسه ماه اينده سران ناتو در بخارست، اين موضوع را رسما اعلان کنند.

ضمنا روز نامه ريجستر گارد، مي نويسد که رئيس جمهور جورج بش، اخيرا اعلام کرد که قواي القاعده و طالبان در افغانستان در حال فرار اند.

در آخرين نطق عنواني ملت در باره اوضاع کشور، رئيس جمهور بش، از ديموکراسي جوان افغانستان تمجيد نمود و علاون نمود که اطفال به مکتب ميروند، سرک هاي جديد احداث و شفاخانه ها اعمار ميگردد، و مردم با اميد واري به آينده مي نگرند.

روز نامه در اخير ضمن اشاره به مشکلات موجوده امنيتي در افغانستان، اظهار اميد ميکند که ايالات متحده امريکا و ناتو در همه ساحات، اوضاع امنيتي، مبارزه ضد مواد مخدر و انکشاف اقتصادي، بر ستراتيژي شان تجديد نظر کنند.

XS
SM
MD
LG