لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در کابل 41 نفر را کشت


مقامات در افغانستان میگوید در اثر یک حمله انتحاری در خارج سفارت هند در کابل حد اقل 41 نفر بشمول چهار تن از اتباع هند کشته شدند.

عبد الله فهيم سخنگوى وزارت صحت عامه امروز دو شنبه گفت يکصد و چهل و يک نفر درين حادثه زخمى گرديده اند.

وزارت داخلهٌ افغانستان گفت چنين معلوم ميشود که اين حمله به همکاري آنچه (گروه جاسوسي فعال در منطقه) ناميده ميشود صوردت گرفته باشد.

در گذشته افغانستان دست نشانده هاي پاکستاني را متهم به چندين حمله در خاک افغانستان نموده است.

حمله ای اخیر از مرگبارترین حوادث در افغانستان خوانده شده است. وزارت داخله افغانستان گفت شش تن از افسران پولیس و سه گارد امنیتی سفارت کشته شده اند.

چندین دکان در نزدیک این حادثه خساره دیده و دود غلیظی جاده را فرا گرفته بود.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان به اسوشیتدپرس گفت انتحار کننده در بین یک موتر تویوتا کرولا، بم را تعبیه نموده بود.

مقامات شفاخانه جمهوریت در کابل یک لست 51 نفری از کسانی را که به اثر این انفجار جراحت برداشته اند، منتشر ساخته است. در این لست، سه زن و چهار طفل نیز شامل است.

داکتر این شفاخانه، داکتر اسد خان گفت در شفاخانه سه جسد آورده شده و آنهائیکه زخمی بودند، برای تداوی بشفاخانه دیگر انتقال داده شدند.

بر اساس گفته ای سلطان احمد بهین، سخنگوی وزارت خارجه، داکتر رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجه افغانستان اندکی بعد از وقوع این انفجار از سفارت هند دیدار بعمل آورد.

سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگاران گفت آقای سپنتا در خطاب به کارمندان سفارت اظهار داشت که هند و افغانستان روابط مستحکم داشته و همچو حملات به روابط دوستانه ای آنها صدمه وارد نخواهد کرد.

بر اساس گفته آقای بهین، سفیر هندوستان و معاون او هنگام انفجار در سفارت حضور نداشتند.

عبدالله فهیم سخنگوی وزارت صحت عامه نیز گزارش میدهد که 141 نفر در حمله امروز دوشنبه جراحت برداشته اند. مسوولیت این حمله را کسی بدوش نگرفته است.

گوردن جاندرو، سخنگوی قصر سفید این حمله را تقبیح نموده آنرا عمل خشونتبار خواند.

رئیس جمهور حامد کرزی نیز حمله ار تقبیح نموده میگوید این عمل از سوی شورشیان که مخالف دوستی افغانستان و هند هستند، سر زده است.

تا کنون هيچکس مسؤليت اين حمله را بعهده نگرفته است. ولي وزارت داخلهٌ افغانستان گفت چنين معلوم ميشود که اين حمله به همکاري آنچه (گروه جاسوسي فعال در منطقه) ناميده ميشود صوردت گرفته باشد. در گذشته افغانستان دست نشانده هاي پاکستاني را متهم به چندين حمله در خاک افغانستان نموده است.

شورشیان مکررا دفاتر و پروژه های عمرانی هند در افغانستان را از سال 2001 و از زمان سقوط طالبان بدین سو، مورد حملات پیهم قرار داده اند.

در حالیکه خشونتها در افغانستان طی چند ماه اخیر روز افزون گردیده است، کابل بطور گسترده مورد حملات بم های انتحاری و تعبیه شده از سوی تندروان طالب علیه قوای افغان و بین المللی قرار گرفته است.

در ماه سپتمبر 2006 یک انتحار کننده نزدیک در ورودی وزارت داخله باعث قتل 12 تن و مجروح شدن 42 نفر دیگر گردید. بعد از آن واقعه در جاده ها ممانعتها ایجاد شده و گاردهای امنیتی برای تأمین امنیت موءظف میباشند.

همچنان، طبق اظهارات یک مامور ارشد حکومت از ولسوالی ده بالا ولایت ننگرهار، بروز یکشنبه بیست و هفت تن، در یک حمله هوایی، در حالیکه روانه یک محفل عروسی بودند، کشته شدند.

مامورین گفتند مردان زنان و کودکان در میان کشته شدگان بودند و حدود یازده تن دیگر در این حادثه زخمی گردیدند. مامورین دیگر نتوانستند که این ادعا را بدلیل منزوی بودن منطقه ایی که این واقعه در ان رخ داد تائید کنند.

شش تن از زخمی شدگان به شفاخانه یی در جلال اباد برده شدند.

قوای ائتلاف برهبری ایالات متحده گفت که در این حمله هوایی چندین شورشی در ننگرهار کشته شده است.

XS
SM
MD
LG