لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما - تاکید مجدد بر افزایش قوای امریکایی به افغانستان


براک اوباما، نامزد احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا طی سفر دو روزه اش به افغانستان، یکبار دیگر تاکید کرد که اگر رئیس جمهور انتخاب گردد، تعداد نیرو های امریکای و کمک به این کشور را به افغانستان بیشتر میسازد.

افغانستان اولین توقفگاه سناتور براک اوباما در مسافرت وی به اسرائیل، عراق، اردون و اروپا بود. او قبل از سفر، در یک مصاحبه با سی بی اس گفته بود حکومت حامد کرزی بخاطر مقابله با عناصر دهشت افگن در افغانستان بیشتر کار نماید و ایالات متحده نیز نقش کلیدی درین رابطه دارد.

اوباما: "وضع در افغانستان پرمخاطره است و فکر میکنم این باید نقطه تمرکز ما باشد، خط اول در جنگ ضد دهشت افگنی."

اوباما یکی از منتقدین شدید رئیس جمهور بش بخاطر حمله بر عراق است و ادعا میکند که تهدید اصلی علیه امریکا در بغداد نه بلکه در افغانستان و مناطق قبائیلی پاکستان است:

"آن شبکه جهانی درین منطقه متمرکز است و فکر میکنم بزرگترین اشتباه استراتیژیک امریکا بعد از واقعات یازدهم سپتمبر موفق نشدن به ختم جنگ در افغانستان بود. توجه ما در عراق منحرف شد ولی اکنون فرصتی داریم تا بعضی اشتباهات را تصحیح نمائیم."

با وجود نا امنی ها و افزایش در خشونت ها در طی ماه های اخیر در افغانستان مایکل ملن رئیس عمومي ارکان حرب امریکا نظریه مبنی بر ناکامی امریکا در افغانستان را رد میکند:

"پیشرفت در آنجا شکل مختلط دارد، نگرانی ندارم که گویا در افغانستان ناکام شویم."

حتی منتقدین اوباما از پلان وی بخاطر حضور بیشتر نیرو های امریکای در افغانستان مخالفت نشان نمیدهند. سناتور جوزف لیبرمن که یک دموکرات آزاد و حامی جان مککین رقیب سناتور اوباما است میگوید:

"طوریکه اوباما فکر میکند ما نمیتوانیم بخاطر کامیابی در افغانستان در عراق ناکامی شویم. حقیقت طوری است که اگر در عراق ناکام شویم در افغانستان منحیث بازنده داخل خواهیم شد."

سناتور براک اوباما میگوید تعین تقسیم اوقات خروج نیرو های امریکای از عراق انگیزه مصالحه ملی را برای استحکام دائمی بین رهبریت گسیخته در عراق ایجاد خواهد کرد. او میگوید حضور گسترده نیرو های امریکای در عراق مانع اجرای عملیات وسیع در افغانستان شده است.

XS
SM
MD
LG