لینک های دسترسی

Breaking News

روزنامه نیویارک در مورد متارکه جنگ با تندروان در مناطق قبایلی


روزنامه نیویارک تایمز بقلم جین پیرلز و پیر زبیر شاه در مطلبی آمده است: نظامیان پاکستان علیه تندروان از طیاره های جت و هلی کوپتر در سه هفته اخیر استفاده کرده اند.

پاکستان توسط حکومت جورج بش متهم شده است که برای سرکوبی تندروان در مناطق قبائلی پاکستان از آنجا بر نیرو های امریکایی در افغانستان حمله میکنند، اقدامات کافی نمیکند.

حملات هوای باعث کشته شدن بیش از 400 طالب در باجور شده است که در آن منطقه قبائلی القاعده و طالبان روابط نزدیک داشته و به نقل از یک مقام نظامی پاکستان در اهالی که کنترول آنرا بدست دارند، نظامیان پاکستانی را بیرون نموده اند.

در ادامه مطلب آمده است، که شب شنبه، حکومت پاکستان بخاطر فراه رسیدن ماه مبارک رمضان، آتش بس را در آن منطقه اعلام نمود که سر از روز چهارشنبه اغاز میگردد.

این متارکه زمانی عملی گردید که حزب "جمیعت علمای اسلام" که از لحاظ انتخابات مهم است همراه با قانون گزاران آن مناطق قبائلی گفتند در صورت توقف حملات هوای کاندیدی آصف علی زرداری را برای ریاست جمهوری حمایت میکنند.

زرداری شوهر بینظیر بوتو فقید صدراعظم سابق پاکستان و رئیس حزب مردم پاکستان کاندید پیش قدم برای ریاست جمهوری در بین اسمبله های پارلمانی و حوزه های انتخاباتی، منعقده روز شنبه میباشد.

در ادامه مطلب آمده، این آتش بس نگرانی ها را بیشتر ساخت که تمام دست آورد های که علیه تندروان در منطقه حاصل شده برباد خواهد رفت. خالد عزیز سکرتر اعلی صوبه سرحد میگوید طالبان ازین فرصت استفاده کرده دوباره منسجم میشوند.

سیاستمداران مناطق قبائلی میگویند آنها نمیدانند که این متارکه فراتر از ماه رمضان ادامه خواهد یافت یا نه.

علاوه بر حملات زمینی و هوای یک ماهه در سوات، حملات هوای سه هفته گذشته طولانی ترین مبارزه نظامیان پاکستان بعد از فشار فوق العاده حکومت امریکا بالای آن کشور بخاطر اقدامات بیشتر میباشد.

با وجود اینکه معلوم نیست که آیا هدف عملیات باجور مساعدت به ایالات متحده بود، اما آن حملات با میل واشنگتن تطابق داشت. حکومت بش میگوید القاعده و طالبان که در آنجا و سایر مناطق قبائلی توانائی عملیات را دارند، زمینه را مساعده میسازد تا بالای ایالات متحده حملات را طرح نمایند.

نویسنده فراتر ازین رفته گفته است که در همین رابطه هفته گذشته جنرال اشفاق کیانی برای یک جلسه مخفی با ادمیرل مایک ملن رئیس عمومی ارکان ایالات محتده در خلیج عرب دعوت شده بود.

در نتیجه همین عملیات بیش از 200 هزار غیر نظامی مجبور به ترک خانه های شان شده اند. بیش از چهل هزار تن آنها به افغانستان پناهنده شده اند.

نظامیان پاکستان میگویند آنها با مقاومت شدید طالبان در باجور روبرو شده اند، و به گفته یک قوماندان شبه نظامیان بیش از 400 طالب کشته شده است، ولی یک مامور استخباراتی رقم کشته شده گان را 200 خواند.

در مطلب آمده است که مولوی عمر طی مصاحبه تعداد کشته شده گان را کمتر خوانده است. او همیشه با خبرنگاران توسط تیلفون همراه صحبت نموده که نشان دهنده حقیقتی است که او در ساحه زیر پوشش مبائیل میباشد. اکنونی تشویش از آن میرود که چرا نظامیان او را دستگیر نمیکنند.

در حالیکه خبر متارکه در اخیر هفته شیوع نمود، چنین بنظر میرسید که تعداد زیاد بیجا شده گان دوباره بخانه های شان برگردند. ولی بعضی آنها میگفتند از عدم حضور نیرو های دولتی نگران میباشند.

XS
SM
MD
LG