لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای همکاری مردم برای گرفتاری بن لادن و ملا عمر


هدف اساسی آمدن عساکر امریکایی و ائتلاف در اواخر سال ۲۰۰۱ به افغانستان، گرفتاری اسامه ابن لادن و ملا محمد عمر رهبران القاعده و طالبان بود که گفته میشود حملات دهشت افگنی به امریکا را آنها انجام دادند.

ایالات متحده میگوید حملاتی که در یازدهم سپتمبر در ایالت های نیویارک، واشنگتن و پینسلوانیا انجام شد، رهبری اش را اسامه بن لادن به عهده داشت.

اسامه ابن لادن و ملا محمد عمر تا اکنون گرفتار نشده اند و امریکا برای گرفتاری و یا قتل این دو فرد تا هنوز هم به تلاش خود ادامه داده و به همین دلیل درین آواخر در کنار جاده های شهر کابل و بعضی شهر های دیگر افغانستان لوحه های بزرگی از رهبران القاعده به خاطر جلب همکاری مردم در جهت گرفتاری آنها نصب نموده است.

داکتر رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه افغانستان میگوید درست است که رهبران القاعده گرفتار نشده اند، ولی حد اقل شبکه آنها متلاشی شده است.

اسامه بن لادن در زمانیکه اداره طالبان در کابل در هم شکسته شد در شرق افغانستان در کوهای توره بوره پناه برد.

کوهای توره بوره در امتداد سپین غر تا ساحه قبایلی کرمه و اورکزی ادامه دارد که اسامه بن لادن وهمراهان عرب وی در همین مناطق تا آخر مقاومت نموده و سر انجام در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان ناپدید شدند که تا هنوز هم محل بود و باش آنها به کسی واضح نیست.

اسامه بن لادن قبل از آنکه به کوهای توره بوره برود همراه با همکارهای عرب خود در سال های ۱۹۹۳ به بعددر فارم هدی جلال آباد زندگی میکرد.

بعد از درهم شکستن طالبان موجودیت جنگجویان عرب در افغانستان آنقدر چشگیر نبود چنانکه حال در مناطق جنوب وجنوب شرق این کشور تعداد زیادی از عرب وپنجابی ها در صفوف طالبان دیده میشوند.

به اساس گذارشها چندین بار ارگان های امنیتی خبر از کشته ویا دستگیر شدن تعداد زیادی از جنگجویان عرب وپنجابی در شهر های مختلف افغانستان دادند.

مارشال محمد قسیم فهیم وزیر دفاع و معاون سابق رییس جمهور کرزی به این باور است که تا هنوز هم طالبان مانند گذشته تحت امر القاعده کارنموده و هنوز هم خطر حملات القاعده در بیشتر مناطق جهان وجود دارد.

هم اکنون قوای اتلاف و ایساف به رهبری ایالات متحده امریکا و سازمان ناتو از راه های زمینی و هوایی مصروف جنگ با طالبان و القاعده میباشند اما در نتیجه همین جنگ های نیروهای خارجی و افغان بر ضد طالبان تعدادی از مردم ملکی نیز کشته و زخمی میگردند و همین تلفات ملکی مردم را به مبارزه نیروهای خارجی و افغان در برابر طالبان بی باور ساخته و به دیده شک به این مبارزه مینگرند.

بیشتر افغان های که هفت سال قبل از قوت های بین المللی حمایت میکردند حال از عمل کرد آنها راضی به نظر نمیرسند.

در همین حال، ملا عبدالسلام ضعیف سفیر دوره اداره طالبان در اسلام آباد از خراب شدن روز افزون اوضاع امنیتی افغانستان نگرانی دارد وی میگوید که راه حل این مشکلات به دست خود افغانها است.

در حال حاضر، بیشتر کارشناسان امور سیاسی افغان به این باور هستند که با توجه به اینکه مبارزه با طالبان و القاعده جریان دارد، اما تا هنوز هم خطر جدی حملات بیشتر القاعده جهان را تهدید مینماید.

XS
SM
MD
LG