لینک های دسترسی

Breaking News

امریکاییان امروز ریس جمهور بعدی خود را انتخاب میکنند


رای دهندگان امروز سه شنبه برای انتخاب ریس جمهور بعدی خود، به پای صندوقهای رای میروند. هنوز معلوم نیست که آیا این شخص جان مکین از حزب جمهوری خواه خواهد بود و یا براک اوباما از حزب دموکرات.

مقامات انتظار مراجعۀ بی سابقۀ رای د هندگان به مراکز رای دهی در انتخابات تاریخی دارند و مردم در اکثر شهر های امریکا و پایتخت، صفوف طولانی را تشکیل داده اند.

اگر اوباما منحیث رئیس جمهور انتخاب شود، او اولین رئیس جمهور امریکایی افریقایی الاصل خواهد بود. اگر مکین انتخاب شود، او مسن ترین رئیس جمهور خواهد بود.

سارا پیلین، نیز اولین زن در تاربخ امریکا خواهد بود که بحیث معاون رئیس جمهور انتخاب میشود.

در نظر پرسی های عامه، اوباما حدود هشت پایتت از مکین سبقت دارد. اما مکین معقتد است که او در ایالات کلیدی از طرفداری قابل ملاحظۀ برخور دار میباشد.

دان رابنسن براي صداي امريکا، گزارش میدهد: در آخرين ساعات مبارزات که شديدترین و پُر مصرف ترین در تاریخ اين کشور خوانده شده است، اوباما و مکين، در محضر اجتماعات بزرگ مردم در ايالات کليدئ، شرق، غرب وسطي و غرب کشور، بخاطر جلب حمايت رأي دهندگان مستقل، و آن عدۀ که تا کنون تصميم نگرفته اند، سخنراني کردند.

محور بيانات هر دو کانديد عموماً روي موضوعاتي چون بحران اقتصادئ ايالات متحده و جنگ در عراق و افغانستان، متمرکز بود. و هر دو آوردن تغیيرات کلي تازه را در واشنگتن وعده ميدادند.

اوباما (اگر برياست جمهوري انتخاب گردد)، اولين امريکائئ افريقائي الاصل خواهد بود که به اين مقام ميرسد. او وعده نمود که ماليات را براي طبقۀ متوسط کاهش خواهد داد.

مبارزات مکين که بر سابقۀ او در سنا، و تجارب نظامی اش متکي بود، مبارزه با فساد اداری در واشنگتن و کاهش ضايعات حکومت را، تعهُد نمود.اوباما پس از توقف در ايالات فلوريدا و کارولينا شمالی، برای آخرين بخش مبارزات انتخاباتی اش، به ايالات مساچوستس و ويرجينيا سفر کرد.

هيچ ديموکراتي درین ایالات از سال ۱۹۶۴ بدينسو، موفق نشده اند.

او درین دو ابالت به دها هزار نفر از حاميانش سخنراني کرد: "ويرجينيا ! من سوالی دارم. آیا آمادۀ تحرُک و قیادت میباشيد؟ ويرجينيا، آیا به حرکت آغاز کرده ايد؟ بيائيد جهان را تغيیر دهيم. تشکر از شما، مرحمت خداوند بر ايالات متحدۀ امريکا باد."

سناتور جان مکين قبل از ختم مبارزاتش در ايالت مربوطۀ خودش ( اريزونا )، به ايالات فلوريدا، تينيسي، پنسلوانيا، انديانا، کلورادو، نيو مکسيکو، و نوادا سفر کرد.

در اندايانا پولسءانديانا، جائيکه بعضی سرويها، با تفات کمی او را برنده نشان ميدهد، گفت تحرک و قیادت به جانب اوست. "ما تحرُک را بدست آورديم، دوستان، تحرُک و پیروزی از آن ماست. ما آنرا بدست داريم."

اوباما بين ۵ تا ۱۱ امتياز نسبت به جان مککين، پيشي دارد.

اکثر همه پُرسي ها پيشئ اوباما را در ايالات اوهايو و پنسلوانا نشان ميدهد، اما در فلوريدا اين پيشي، اندک است. هيچ رئيس جمهور ايالات متحده، بدون پیروزی در يکی ازین ايالات، برنده نشده اند.

مأمورين مبارزاتئ مکين به شکست دادن غير منتظرۀ جانب مقابل اميدوارند، اما تحليلگران چنين چيزی را غير محتمل ميدانند و ميگويند، برای پیروزی، مخلوطی از بردن آرای سرتاسری و ايالتی که رئيس جمهور بُش در هر دو دور انتخابات رياست جمهوري، در آنها برنده شده بود، لازمی است.

برای همۀ ۴۳۵ کُرسئ مجلس نماينگان و ۳۵ از جملۀ ۱۰۰ چوکئ مجلس سنا، انتخابات صورت ميگيرد.

ديموکراتها باید پیروزی چشمگیری بدست ارند تا توازن را حفظ کنند. جمهوري خواهان از جملۀ ۳۵ ، ۲۳ کرسئ آنرا بدست دارند.ديموکراتها توجه بدين دارند که امتياز ۳۶ کُرسئ مجلس نمايندگان را تا حد اقل ۲۰ کرسي حفظ کنند.

سناتور مککين جريان راي دهي را ا ز ايالت خودش ، اريزونا تحت نظر خواهد داشت ، و سناتور اوباما در شيکاگو خواهد بود ، جائيکه زندگئ سياسي اش را در آنجا آغاز کرد.

انتخابات و عکس العمل جهان

و جهان ناظر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده از نزدیک میباشد. و این درحالیست که بسیاری ها بعد از هشت سال ریاست جمهوری جورج بش، عصر تازه را در روابط با امریکا، تجلیل میکنند.

نظر پرسی های جهانی میرساند که سناتور براک اوباما نسبت به سناتور جان مکین رقیبش، از محبوبیت قابل ملاحظۀ نزد افراد جهان بر خوردار میباشد.

در کینیا مردم دعا میکنند و برای پیروزی اوباما که پدر مرحومش در آن کشور - واقع در شرق افریقا زاده شده است، آمادگی تجلیل از پیروزی وی را میگیرند.

پولیس در قریۀ کوگیلو جایی که مادر کلان اوباما زندگی میکرد، تدابیر امنیتی را اتخاذ کرده است. و در کیسامو صْد ها نفر طی یک انتخابات ساختگی که توسط دو کمدیین براه انداخته شده است، رای میدهند.

در اروپا نیز اوباما از حمایت وسیعی برخوردار میباشد. در آنجا، هوا خواهان و طرفداران اوباما پیام مثبت امیدواری و تغیر اوباما را مورد تقدیر قرار میدهند.

در اسرایل، مکین از جانب یک عده اسرائیلیان حمایت میشود. در اسرایل، موقف خشن مکین در برابر ایران قابل قدر پنداشته میشود.

XS
SM
MD
LG