لینک های دسترسی

Breaking News

توزیع  کمپیوتر های لپ تاپ درمکاتب هرات


مسولین ریاست معارف هرات می گویند برنامه ی"یک کمپیوتر لپ تاپ برای یک طفل" که از چندی قبل باهمکاری اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا، وزارت های معارف، مخابرات وتکنولوژی معلوماتی و شرکت مخابراتی روشن آغاز گردیده و در دومین دور این برنامه بیشتر از ٥٠٠ پایه کمپیوتر لپ تاپ به شاگردان صنوف ٣ الی٥ یک مکتب ابتدایی در یک منطقه فقیرنشین هرات توزیع گردیده است.

غلام حضرت تنها رییس معارف هرات می گوید حدود یک ماه قبل هیات اعزامی وزارت معارف افغانستان به این ولایت برنامه آموزشی را برای استادان مکاتب در زمینه چگونه گی استفاده از این کمپیوتر ها راه اندازی نموده و به تعقیب آن سی پایه لب تاپ به صورت آزمایشی در دسترس شاگردان قرار گرفت.

به گفته آقای تنها در هفته جاری وزارت معارف افغانستان بیشتر از ٥٠٠ پایه لب تاپ را به هرات فرستاد که میان شاگردان مکتب ابتدایی خواجه محمد تاکی در یک منطقه نسبتا فقیر نشین هرات توزیع شده است. رییس معارف هرات می گوید" بنياد يک لب تاپ برای یک طفل " در نظر دارد تا اين کمپيوتر ها منحیث یک وسيله کليدی در ريشه کن ساختن فقر مورد استفاده قرار داده شود وروی همین منظور ٥٠٠٠ پايه کمپيوتر لب تاپ را به اين برنامه درافغاستان اهدا نموده است

به گفته رییس معارف هرات ، برنامه توزیع این لب تاپ ها به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که با عث تعطیلی یک هفته ای مکاتب گردید مدتی به تعویق افتاد.

مکتب ابتدایی خواجه محمد تاکی چهارمین مکتب در سطح افغانستان است که برنامه توزیع لپ تاپ در آن اجرا می گردد. مسوولین معارف هرات می گویند در صورت موفقیت آمیز بودن این برنامه، وزارت معارف افغانستان تعداد بیشتری از مکاتب هرات را تحت پوشش این برنامه قرار خواهد داد. اما غلام حضرت تنها رییس معارف هرات می گوید هنوز برای بررسی میزان مفید بودن این برنامه زود است.

اين کمپيوتر ها که مجهز با محتويات ديجيتالی کتب درسی امروزی، قران مجيد، کتاب خانه و محتويات ويب سایت می باشد توسط وزارت معارف به مکاتب توزیع می گردد و وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی مسئوليت تامين کيفيت تعيین محتويات الکترونيکی وهمچنان تکنالوژی مورد استفاده قرار داده شده را بدوش دارد.

مقامات وزارت معارف افغانستان از این برنامه به عنوان نظام نوین معارف یاد کرده اند.وزیر معارف افغانستان گفته است که تطبیق این پروسه تا شش ماه اول در مکاتب شهر کابل و طی یکسال در مکاتب مراکز ولایات

و از دو تا سه سال به مکاتب ولسوالی ها و قریه جات عملی خواهد شد.

گفته می شود برنامه " یک لپ تاپ برای یک کودک" قبلا در کشور های مختلف جهان مانند کلمبیا،ایالات متحده امریکا، اوروگوه، مکسیکو و یوتوپیا نیز اجرا شده است.

این برنامه توسط یک نهاد امریکایی به نام " يک لپ تاپ برای یک طفل " که يک نهاد غير انتفاعی ميباشد ،رح، تولید و در سراسر جهان توزيع گرديده است

XS
SM
MD
LG