لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن پوست: معلومات ملل متحد نشان دهنده تقلب در انتخابات افغانستان


یک روزنامه عمده ایالات متحده می گوید یک معلومات سری ملل متحد راجع به انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه افغانستان نشان می دهد که شمارش رای گیری در برخی ولایات از شمار تخمینی رای دهندگان با بیشتر از 100 هزار رای، بیشتر ازحد است.

روزنامه واشنگتن پوست بروزچهارشنبه گزارش داده است، یک سند ملل متحد که توسط کای آیده، فرستاده ملل متحد درافغانستان سرّی نگه داشته شده است، نشان می دهد تقلبات وسیع بین اشتراک تخمینی رای دهندگان و نتایج آراء توسط کمیسیون مستقل انتخابات دیده می شود.

این تقلبات خصوصا در ولایات جنوبی وشرقی متداول است، جایی که رییس جمهور حامد کرزی با یک اختلاف زیاد برنده شده است. به عنوان مثال، کمیسیون مستقل انتخابات درحدود 135 هزار رای دهنده را درولایت جنوبی هلمند به ثبت رسانیده است، اما ملل متحد تخمین می کند بین 5000 تا 38 هزار نفر رای داده باشند.

معلومات ملل متحد از انتخابات بیستم ماه اگست همچنین تقلب توسط هواداران عبدالله عبدالله را ادعا دارد اما در یک مقیاس بسیار کمتر.

پیتر گالبریث، یک مقام ارشد ایالات متحده با ماموریت ملل متحد به افغانستان که از وظیفه اش درماه گذشته برطرف شد به روز یک شنبه گفت او مکررا دستور داده بود که مسئله تقلب را دنبال نکنند.

مقامات افغانی انتخابات میگویند کارگران درحال شمارش مجدد بعضی ازصندوق های آراء ازانتخابات ریاست جمهوری می باشند توقع می رود برنده نهایی را تاختم هفته آینده اعلام کنند.

اختلافات درمورد رای گیری با اتهامات تقلب فراوان و دست کاری درآرائ احاطه است. ناظران مستقل گفته است یک برسه تمام صندوق های رای مورد سوء ظن هستند. شمارش آرائ غیر رسمی نشان می دهد آقای کرزی با 54 درصد آرائ درصدر کاندیدان قرار دارد. اگر تعداد آرای او از50 درصد کم شود او شاید با رقیب اصلی اش عبدلله عبدالله دردور دوم انتخابات شرکت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG