لینک های دسترسی

Breaking News

مناسک عبادی حج امسال


در قرآن مجید آمده است برهر مسلمانی که توانایی مالی داشته باشد فرض است تا حد اقل برای یکبار در طول حیات خویش،به زیارت مکۀ معظمه شرفیاب گردیده و این فریضۀ دینی را ادا نماید.در اوج مناسک حج، عید الاضحی یا عید قربان قرار دارد، که امسال با روز 28 نوامبر مصادف گردیده است.

مؤذن در آذان خویش مکرراً خطاب به نمازگذاران صدا میزند "الله اکبر، اشهدالله اله الا الله".با صدای آذان، تمام مسلمانان جهان برای ادای نماز، روی خود را به سوی مکه معظمه گردانیده و در پیشگاه خداوند (ج) سر به سجده میگذارند.

آذان: "خداوند بزرگ است من به یگانگی خداوند شهادت میدهم شهادت میدهم که محمد (ص) فرستادۀ خداوند است"

محمد (ص) پیامبر اسلام در سال 570 بعد از میلاد در مکۀ معظمه دیده به جهان گشود. چهل سال بعد از میلاد مسعود، سرورکاینات به رهنمایی و تدریس وحدانیت به امت خویش آغاز نمود.بنابر عقاید اسلامی، با اینکار، حضرت رسول اکرم سلسلۀ نبوت را که از حضرت آدم علیه السلام آغاز گردیده و توسط سایر پیامبران مانند حضرت ابراهیم که ما ملت اوییم، و حضرت موسی و حضرت عیسی نیابت گردید، تکمیل نمود، که بر اساس آن انسان ها با تعهد به خدای خویش در صلح زیست مینمایند.

اندکی پس از آنکه محمد (ص) تدریس خویش را آغاز کرد، عشیرۀ خویش از قبیلۀ قریش را خواست تا از عبادت بت ها و اوهامات دست کشیده و به ترویج مکتب حضرت ابراهیم که سررشتۀ دین موسی، عیسی و اسلام است، بپردازند.

بروس فیلر نویسنده مقاله نظری بر انجیل که در روزنامه پرفروش نیویارک تایمز به چاپ رسید، و کتاب جدید خویش بنام ابراهیم مینویسد— میگوید:

هر سه مذهب، یهودیت، عیسویت و اسلام، حضرت ابراهیم را با روش مشابه به عنوان یک شخصیت با شکوه مینگرند.حضرت ابراهیم در میان تمام ادیان و در طول زمان، به عنوان یک شخص عابد، ایثارگر، و شایان استدلال بی نهایت بوده، و علاقه مند بود تا با عقیده و ایمان راسخ مبارزه نموده و با استفاده از ذکاوت، بصیرت و منطق پیام الهی را اشاعه نماید.او نبوتی، حماسی و موهبتی است.او عزیر خدا است."

بعد از مواجه شدن با اذیت و مخالفت، محمد (ص) با گروهی از مسلمانان از مکه به مدینه مهاجرت نمود، وادی که در 320 کیلومتری شمال مکه موقعیت دارد.هجرت پیامبر اسلام مصادف است با سال 622 میلادی که مبدأ تقویم مسلمانان میباشد.

حضرت محمد در مدینه موفق گردیده و بعد از گذشت هشت سال دو باره به مکه بازگشت نمود و به بیرون راندن بت ها از خانۀ کعبه پیروز گردید.

سنت اسلامی به این عقیده است که حضرت ابراهیم معمار کعبه یا خانۀ خدا میباشد.در کنار خانۀ کعبه سنگ سیاه یا حجرالاسود وجود داد که به عقیدۀ مسلمانان تحفۀ ارجانب خداوند برای حضرت ابراهیم بخاطر وفاداری اش میباشد.این سنگ نمایانگر تعهد میان خداوند و بنده گانش میباشد.

به این پیشوای بزرگ برای آزمون اعتقاد اش از سوی خداوند امر گردید تا فرزند خویش اسماعیل را قربانی نماید.بهر حال، خداوند قناعت نمود که حضرت ابراهیم از آزمایش عقیده اش کامیاب بدر میآمد،در آخرین لحظات برۀ گوسفندی را در عوض پسر ابراهیم به قربانی گذاشت.عیدالاضحی یا عید قربان، یاد آور این رویداد است.

برای بیش از 14 قرن، مسلمانان جهان دیده هایشان را به جانب کعبه دوخته و در انتظار روزی اند تا قادر باشند به کعبۀ شریف-- این وادی لامزروع و محاط با تپه های درشت در عربستان سعودی قدم گذارند.

بعد از رسیدن به کعبه حجاج به طواف یا هفت بار دور خودرن به دور این مکان مقدس آغاز میکنند، آنان بعد از آن فاصله بین صفا و مروه را هفت بار میپیمایند.در روز هشتم مناسک حج، حاجیان به مینا سفر میکنند.

صبح روز بعد از آن حجاج به میدان عرفات رفته و از ظهر تا غروب آفتاب به دعا و نماز میپردازند. در آن شب حجاج به مزدلفه میروند.

بعداً دوباره برای سه روز دیگر به مینا برمیگردند، جایی که آنان بالای شیطان سنگ پرتاب میکنند.

در نهایت طواف آخری بدور کعبه و قربانی دادن، پایان بخش مناسک حج میباشد.

XS
SM
MD
LG