لینک های دسترسی

Breaking News

یک محکمه در بریتانیا در مورد استرداد جولیان آسانژ به امریکا تصمیم می گیرد


تصویری به حمایت از جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، در خارج از محکمهٔ سلطنتی مقیم لندن،
تصویری به حمایت از جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، در خارج از محکمهٔ سلطنتی مقیم لندن،

یک محکمه در بریتانیا قرار است در هفته‌ای جاری تصمیم بگیرد که آیا جولیان آسانژ،‌ بنیانگذار ویب سایت ویکی لیکس، به ایالات متحده استرداد شود یا خیر؟‌

جلسه‌ای استماعیه‌ای دو روزه‌ٔ آقای آسانژ قرار است روز چهار شنبه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) در محکمه‌ای عالی لندن برگزار شود.

یک محکمه ابتدایی در بریتانیا به تاریخ چهارم جنوری ۲۰۲۰ میلادی فیصله کرد که جولیان آسانژ که به نشر صدها هزار سند محرم دولتی در امریکا متهم است، نباید برای پیگرد قانونی به ایالات متحده استرداد شود،‌ زیرا احتمال آن می رود که وی در زندان با حد اکثر تدابیر امنیتی امریکا دست به خودکشی بزند. این فیصله‌ای محکمه‌ای ابتدایی بریتانیا،‌ مورد اعتراض سارنوالان ایالات متحده قرار گرفت.

در همین حال،‌ یاهو نیوز (Yahoo News) ماه گذشته مقاله‌ای را نشر کرد که طی آن سازمان استخبارات مرکزی ایالات متحده یا CIA را متهم کرده است که قصد داشت در سال ۲۰۱۷ میلادی آقای آسانژ را زمانیکه در سفارت اکوادور مقیم لندن به سر می برد، اختطاف کند.

یاهو نیوز گفته است که این مقاله را به استناد مصاحبه با ۳۰ کارمند پیشین استخبارات ایالات متحده و مقام‌های امنیتی آن کشور نشر کرده است.

آسانژ بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ میلادی نشر ده‌ها هزار سند محرم کشورهای مختلف جهان از جمله ایالات متحده را نظارت کرد. نشر این اسناد سری در برخی از کشور ها سبب تغییرات عمده و توقیف مقامات بلند رتبه شد.

نشر این اسناد سری شامل گزارش‌های نظامی در عراق و افغانستان نیز می شود. آقای آسانژ گفته است که سوء استفاده‌های نظامیان ایالات متحده را افشا کرده است.

آسانژ که شهروند آسترالیا است و حال ۵۰ سال سن دارد، در سال ۲۰۱۲ میلادی پس از آن به سفارت اکوادور مقیم لندن پناه برد که با دو اتهام تجاوز جنسی در سویدن مواجه شد. اما سال‌های بعد،‌ این اتهام‌ها کنار گذاشته شد.

بنیانگذار ویکی لیکس هفت سال پیهم در سفارت اکوادور مقیم لندن پناهنده بود تا اینکه پولیس بریتانیا وی را در اپریل ۲۰۱۹ دستگیر کرد و سپس وی به دلیل نقض وثیقه برای ۵۰ هفته زندانی شد و در حال حاضر در زندان بلمارش لندن محبوس است.‌

شماری از کارشناسان می گویند که استرداد آقای آسانژ به ایالات متحده سوالات جدی را در مورد‌ آزادی مطبوعات مطرح می کند.

جولیا هال از سازمان عفو بین المللی به صدای امریکا گفت که پرونده و استرداد بنیانگذار ویکی لیکس می تواند تاثیر"وحشتناک برای هر روزنامه نگار و هر ناشری ایجاد کند" که در صدد افشای اعمال نادرست و خلاف کاری حکومت‌ها اند و سعی می کنند حکومت ها را حسابده کنند.

آقای آسانژ در حال حاضر با ۱۸ مورد اتهام از سوی حکومت فدرال ایالات متحده مواجه است که شامل هک و سرقت معلومات سری و افشای هویت مخبران ایالات متحده می شود . به گفته‌ای سارنوالان امریکایی،‌ افشای هویت مخبران امریکایی،‌ زندگی آنان را با خطر مواجه می کند.

XS
SM
MD
LG