لینک های دسترسی

Breaking News

از آموزش تا اعتیاد: روایت داستان یک معلم در افغانستان


مردی که روزگاری در یکی از مکاتب ولایت بدخشان معلم بود، اکنون به مواد مخدر معتاد است و از روزهای خوب زندگی‌ و امیدواری‌هایش به صدای امریکا حکایت کرد.

این مرد که خود را زیوری معرف کرده است ۶۲ سال دارد و باشندهٔ اصلی ولسوالی شغنان ولایت بدخشان است.

او به صدای امریکا گفت که زمانی در یکی از مکاتب مضمون کیمیا را تدریس می‌کرد و آرزو دارد بار دیگر بتواند در صنف درسی کنار تخته ایستاده، تباشیر در دست بگیرد و تدریس کند.

زیوری که برای مدت ۳۶ سال منحیث معلم ایفای وظیفه کرده است،‌ افزود که برای مدتی پیش از تسلط دوبارهٔ طالبان در افغانستان، به خاطر مشکلات صحی مجبور شده بود از وظیفه رخصت بگیرد. اما پس از صحت یابی، زمانیکه می خواست دوباره به کار خود برگردد،‌ مسوولان او را در انتظار بی معاش قرار دادند.

او اضافه کرد: "به هر مرجعی که برای استخدام دوباره رفتم، کسی به مشکل من رسیدگی نکرد و درنهایت به دام اعتیاد افتادم."

برای او دور شدن از تدریس وشاگردانش تحمل ناپذیر بود و برای رهایی از ناراحتی روحی به استعمال مواد مخدر رو آورد.

زیوری اضافه کرد :"شاگردان زیادی دارم. تقریبا ۳۷۰۰ شاگرد را آموزش داده ام. شاگردانم خرسند نیستند. خفه استند."

این آموزگار می‌گوید که اکنون تریاک استعمال می‌کند و از کار خود پشیمان است: "اگر مه وظیفه بگیرم از این مشکلات نجات پیدا می‌کنم. در غیر آن، بدبخت استم و بدبختر هم می‌شوم."

او که همراه همسرش زندگی می‌کند و فرزندی ندارد، از مسوولان و موسسات خیریهٔ می‌خواهد تا برای درمان و ترک اعتیاد کمک‌اش کنند تا دوباره به زندگی اکادمیک‌اش برگردد.

مقامات حکومت طالبان در این اواخر گفته‌اند که در حدود پنج میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد که یک میلیون آنرا زنان و کودکان تشکیل می دهند.

XS
SM
MD
LG