لینک های دسترسی

Breaking News

دوستان ناباب و فشار کار در ایران مرا به دام اعتیاد انداخت- معتاد


مرد معتاد
مرد معتاد

محمد عظیم، باشندهٔ ولایت تخار می‌گوید که "همنشینی با دوستان ناباب و فشار کار در ایران" او را به دام اعتیاد انداخته است.

او که اکنون در ولسوالی کشم ولایت بدخشان زندگی می‌کند، به صدای امریکا گفت پیش از مهاجرت به ایران از استعمال مخدرات بیزار بود، اما اکنون بیش از دو دهه است که معتاد شده است.

محمد عظیم ۴۵ ساله گفت: "من در ایران تریاکی شدم. در افغانستان تریاک را بد می‌دیدم اما در ایران نمی دانم چه بلایی سرم آمد که به دود تریاک معتاد شدم."

او داستان معتاد شدنش را اینگونه روایت می‌کند:" از سوی دوستان پدرم که معتاد بودند، بارها مورد لت و کوب قرار گرفتم. آنان می‌خواستند من تریاک استفاده (استعمال) کنم تا بیشتر کار کنم و آنان بتوانند مزد بیشتری بگیرند."

محمد عظیم در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود و دود مواد مخدر را به هوا پراکنده می‌کرد، به گزارشگر صدای امریکا گفت که از وضعیت خودش ناراحت است و چندین بار تلاش کرده تا ترک اعتیاد کند، اما قادر نشده است این کار را موفقانه انجام دهد.


او همچنان اضافه کرد پس از اینکه از ایران به افغانستان برگشته مورد بی‌مهری اعضای خانواده‌اش قرار گرفته و به همین دلیل ولایت تخار را ترک کرده است و اکنون در ولسوالی کشم بدخشان زندگی می‌کند.

محمد عظیم ازدواج کرده و به گفتۀ خود پنج فرزند دارد. او که پول مخدرات را از طریق گدایی کردن به دست می‌آرد، از مسوولان می‌خواهد تا زمینۀ تداوی اش را فراهم کنند.

مقامات حکومت طالبان در این اواخر گفته‌اند که در حدود پنج میلیون معتاد در افغانستان وجود دارد و این درحالیست که ظرفیت تداوی معتادان به دلیل کمبود بودجه به مراتب کمتر شده و به گفته وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان، بیش از ۴۰ مراکز ترک اعتیاد در افغانستان بنا به نبود بودجه کافی مسدود شده است.

XS
SM
MD
LG