لینک های دسترسی

Breaking News

چند گام دیگر تا محو پولیو از جهان


فقط افغانستان و پاکستان دو کشور میزبان پولیو در جهان بوده و این ویروس از سایر کشورهای جهان ریشه کن شده است.

سه دهه پیش، ویروس پولیو روزانه سبب فلج شدن ۱۰۰۰ کودک در جهان می‌شد و این ویروس در ۱۲۵ کشور جهان شایع بود، اما تلاش‌های جهانی برای ریشه کن ساختن این ویروس تاثیر چشمگیر داشته و فقط چند گام دیگر تا محو کامل آن از جهان باقی مانده است.

با اینحال، شیوع این بیماری در مناطق دورافتاده و ناامن قبایلی پاکستان و افغانستان، تلاش‌ها برای محو کامل این ویروس را با چالش جدی روبرو کرده است.

کارول پانداک، عضو نهاد بین المللی "روتری"، می گوید که رضاکاران در شماری از کشورهای جهان برای تطبیق واکسین پولیو و نجات کودکان از فلج دایمی، جان های شان را قربان کرده اند. او ناامنی را چالشی می داند که سبب کند ساختن تلاش‌ها برای ریشه کن ساختن ویروس پولیو از جهان می‌شود.

نهاد بین المللی روتری نخستین سازمانی بود که برای تقویت تلاش‌های جهانی برای ریشه کن ساختن پولیو از جهان فعالیت را آغاز کرد و اکنون نیز در تلاشها برای محو پولیو، همکار قوی سازمان جهانی صحت، مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده، یونیسف و بنیاد بل و ملیندا گیتس است.

داکتر فلاویا بوستیرو از سازمان جهانی صحت می گوید، برای اینکه یک کشور عالی از پولیو شناخته شود، باید کم از کم برای سه سال پیهم هیچ مورد جدید پولیو در آن کشور دیده نشود. او اضافه می کند که عنصر اساسی برای دست یافتن به این امر، نظارت قوی و جدی است تا اطمینان حاصل شود، که یکا یک کودکان زیر سن پنج سال واکسین شده و حتا یک واقعۀ جدید پولیو هم از نظر دور نماند.

ابتکار جهانی محو پولیو که متشکل از سازمان جهانی صحت، یونیسف، مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده وبنیاد بل و ملیندا گیتس است، شبکۀ از لابراتوارها را در سرتاسر جهان انکشاف داده اند که می تواند این بیماری را شناسایی و تشخیص کند، هرچند حفظ و نگهداری و تامین هزینۀ این لابراتوارها گزاف و مسلتزم مخارج بسیار زیاد است.

ویروس پولیو تنها انسان‌ها را مصاب ساخته و از این رو ریشه کن ساختن آن نسبت به بیماری هایی که در بین انسان‌ها و حیوانات گردش دارد، ساده تر است.

XS
SM
MD
LG