لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات زنان در کابل به حمایت از اعتراض‌های مردم ایران؛ طالبان مانع شدند


ارشیف
ارشیف

شماری از زنان در کابل به پشتیبانی از اعتراض‌های مردم ایران مظاهره کردند، اما طالبان با فیرهای هوایی مانع این اعتراضات زنان شدند.

این زنان معترض که شمار شان به حدود ۳۰ نفر می‌رسید، روز پنجشنبه ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) با تجمع در مقابل سفارت ایران در کابل در واکنش به مرگ مهسا امینی شعار "زن، زندگی و آزادی" را سر دادند.

تظاهرات گسترده در ایران زمانی آغاز شد که مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله، به دلیل عدم رعایت حجاب از سوی پولیس گشت ارشاد ایران بازداشت شد و سپس در نظارت این اداره جان باخت.

اعتراض‌کنندگان در ۱۲مین روز تظاهرات شعار‌های "زن، زندگی و آزادی" را سر داده و در برخی از کشورها زنان و مردان به رسم اعتراض مو‌های خود را کوتاه کردند.

زنان معترض در مقابل سفارت ایران در کابل همچنان با شعار "ایران برخاست - حالا نوبت ما است" گفته اند که آنان مانند زنان ایران اسارت را نمیپذیرند و به اعتراضات شان علیۀ محدودیت‌های طالبان بر زنان در این کشور ادامه خواهند داد.

در این حال، یک شاهد عینی که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد به صدای امریکا گفت که نیروهای طالبان با فیرهای هوایی تجمع زنان افغان در کابل را متفرق کردند. او افزود که افراد طالبان بسیاری از پوسترهای معترضان را پاره کرده و مانع ادامه تظاهرات آنان شدند.

خبرگزاری فرانس‌پرس از قول یکی از زنان معترض که او هم نخواسته است نامش در گزارش ذکر شود، گزارش داده است: "باید به حکومت‌های وحشتناک پایان دهیم. مردم در اینجا نیز از جنایات طالبان خسته شده اند. مطمین هستیم که یک روز مردم ما به همان سان قیام خواهند کرد که مردم ایران کرده اند."

بر اساس گزارش‌ها، طالبان خبرنگاران را از پوشش این تظاهرات بازداشته و شماری از خبرنگاران را مجبور کرده اند که ویدیوهای ثبت شده از این تظاهرات را از کمره‌های شان حذف کنند.

این زنان معترض افغان در حالی پشتیبانی شان را از تظاهرات مردم ایران در پیوند به وضع محدودیت‌ها توسط دولت آن کشور اعلام کردند که طالبان در یک سال پسین، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان افغان وضع کرده اند

در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی، به استثنای برخی دفاتر معدود، با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شده است.

XS
SM
MD
LG