لینک های دسترسی

Breaking News

هه‌نگاو:‌ ایران در ماه نومبر۱۲۲ زندانی به شمول سه شهروند افغان را اعدام کرد


ایران در برخی اوقات زندانیان را در محضر عام اعدام می‌کند
ایران در برخی اوقات زندانیان را در محضر عام اعدام می‌کند

یک گروه حقوق بشری در گزارشی جدید با ابراز نگرانی گفته است که اجرای حکم مجازات زندانیان در ایران در ماه نومبر به ۱۲۲ نفر رسید.

گروه حقوق بشری موسوم به هه‌نگاو که به صورت مستمر اجرای مجازات اعدام زندانیان در ایران را دنبال می‌کند، در این گزارش نوشته است:‌ "طی ماه گذشته میلادی [نومبر] دست‌کم حکم اعدام ۱۲۲ زندانی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به اجرا در آمده است."

این آمار در مقایسه با ماه اکتوبر ۵۶.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ماه اکتوبر اجرای حکم اعدام ۷۸ زندانی ثبت شده بود. به طور اوسط ماه گذشته در هر دو روز حکم اعدام نه زندانی اجرا شده است."

این سازمان حقوق بشر در ویب‌سایت خود نوشته است که " طی ماه نومبر دست‌کم حکم اعدام ۲۳ زندانی بلوچ معادل ۱۹ درصدی و ۱۹ زندانی کُرد معادل ۱۵.۵درصد کل زندانیان اعدام شده اجرا شده است. همچنین دست‌کم هشت زندانی تُرک، پنج زندانی لُر و بختیاری، پنج زندانی گیلک و سه شهروند افغانستان نیز در ماه گذشته در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.''

در ادامهٔ این گزارش آمده است که بیشترین اعدام‌ها-۵۶ مورد- زندانیان متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر بودند. اما هه‌نگاو گفته است که همه افرادی اعدام شده، به جرایم مرتبط به مواد مخدر نبودند. بر اساس این گزارش، افراد اعدام شده شامل دست‌کم ۱۱ زندانی سیاسی و مذهبی نیز می‌شود. دو نوجوان و دو زن در میان اعدام شدگان ماه نومبر نیز شامل بودند.

طبق این گزارش، بیشترین زندانیان در زندان‌های ولایت البرز اجرا شده است که ۳۹ مورد می‌باشد. در زندان‌های ولایت سیستان و بلوچستان ۱۳ مورد، در ولایت فارس ۱۲ مورد و در ولایت اصفهان پنج مورد ثبت شده است.

افزایش اعدام‌ها در ایران موجب انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشر، ملل متحد و کشور‌های مختلف جهان شده است.

اتحادیه اروپا، روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای گفت که از آغاز سال روان میلادی دست‌کم ۶۰۰ نفر در ایران اعدام شده اند و افزایش اعدام‌ها در آن کشور را ''وحشتناک خواند و خواهان توقف این مجازات ''ظالمانه و غیرانسانی'' شد.

پیش از این نیزلیز تروسل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از حکومت ایران خواسته بود تا در برابر فعالان سیاسی و معترضان مسالمت آمیز از اقدامات جزایی استفاده نکند.

محمود امیری مقدم، رییس سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی، اخیراََ از جامعهٔ بین المللی به ویژه کشور‌های اروپایی خواست تا سکوت شان را در مقابل مجازات اعدام در ایران بشکنند. به گفتهٔ مقدم، روزانه حد اوسط بیش از سه نفر در ایران اعدام می‌شوند.

گروه

XS
SM
MD
LG