لینک های دسترسی

Breaking News

مردی در دایکندی برای کودکان روستایش مکتب ابتدایی ساخت


حاجی یونس ۵۵ ساله در روستای قول‌زین ولسوالی پاتوی دایکندی به ارزش بیش از دو میلیون افغانی یک مکتب ساخته است.

این باشندۀ دایکندی به صدای امریکا گفت که اطفال روستایش سال‌ها به دلیل محرومیت و دوری راه، نمی‌توانستند به مکتب بروند؛ اما او تصمیم گرفت تا زمینۀ آموزش را برای صدها کودک در این روستا فراهم کند.

حاجی یونس گفت که این مکتب را با هزینۀ حدود ۲.۲ میلیون افغانی بر زمین شخصی‌اش اعمار کرده است: "منطقه ما بسیار محروم بود؛ این مکتب را از پول شخصی خود ساختم و معلمین را نیز با معاش شخصی گرفتیم تا بچه‌ها را تعلیم دهند".

مکتب ابتداییه قول زین
مکتب ابتداییه قول زین

ولسوالی پاتوی دایکندی از ولسوالی‌های تازه تاسیس این ولایت است که قبلأ شامل تشکیلات ولایت ارزگان بود.

ریاست معارف دایکندی، این اقدام حاجی یونس را با وزارت معارف افغانستان شریک ساخته تا از این فرد به حیث الگوی حمایت از معارف قدردانی شود.

رحمت‌الله سیرت، رییس معارف دایکندی گفت که در حال حاضر بیش از ۱۲۰ کودک دختر و پسر در این مکتب درس می‌خوانند.

آقای سیرت افزود: "در زمین زراعتی خود این فرد همین مکتب را ساخته که دارای شش صنف درسی، احاطه، اتاق اداری، تشناب می‌باشد".

به گفتۀ رییس معارف دایکندی، اکنون این مکتب به نام "مکتب ابتداییه قول زین" مسما می‌شود و معاش معلمین آن را نیز موسس مکتب می‌پردازد.

آقای سیرت گفت که تلاش دارند با حمایت و استخدام معلم در این مکتب، زمینۀ بهتر آموزشی را برای کودکان روستای قول زین فراهم کند.

پیش از این سخی‌داد ملازم مکتب قره بلاق ولسوالی کشم بدخشان به ارزش ۱۵۰ هزار افغانی در این ولسوالی سه صنف درسی اعمار کرده بود.

وزارت معارف افغانستان گفته است که به پاس خدمات سخی‌داد نام مکتب قره بلاق را به نام وی مسما خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG