لینک های دسترسی

Breaking News

ثبت واقعه تازه پولیو در پکتیکا


Polio Afghanistan
Polio Afghanistan

این چهارمین واقعه مثبت پولیو از آغاز سال جاری در ولسوالی برمل پکتیکا ‌می‌باشد.

داکتر میوند احمدزی مسؤول پروگرام محو پولیو در افغانستان در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که طفل مصاب به پولیو یک پسر ۲۴ ماهه از منطقه لمن ولسوالی برمل پکتیکا می‌باشد.

او افزود که این طفل به تاریخ اول سپتمبر سال جاری، فلج شد که اخیراً علت فلج‌شدن وی پولیو تثبیت گردید.

میوند گفت، به تاریخ اول اکتوبر نمونه مواد غایطه این طفل به اسلا‌م‌آباد فرستاده شد؛ ولی نتیجۀ آن نه مثبت بود و نه هم منفی تشخیص گردید.

وزارت صحت در صورتی که نتیجۀ طفل فلج روشن نگردد؛ معیارهای دیگری را دارد که بر اساس آن علت فلج طفل مشخص می‌گردد.

داکتر میوند معیارهای وزارت را چنین شرح داد "از سه نفر اعضای خانواده که به طفل خیلی نزدیک اند، سمپل مواد غایطه را گرفتیم که از دو نفر آن منفی و از نفرسومی ویروس مثبت پولیو برآمد".

با فلج شدن این طفل به پولیو، در سال روان شمار اطفال مبتلا به پولیو در افغانستان به ده تن رسید.

میوند یکی از دلایل مصاب شدن چهار طفل را در سال جاری در ولسوالی برمل پکتیکا به پولیو، ناامنی دراین ولسوالی خواند و گفت، سال گذشته میلادی کیفیت کمپاین در برمل بسیار ضعیف بود و فقط مرکز ولسوالی تحت پوشش کمپاین قرار ‌گرفت چون سایر ساحات تحت تسلط مخالفین قرار داشت.

به گفتۀ مسؤول پروگرام محو پولیو در وزارت صحت عامۀ افغانستان، اکنون بیشتر ساحات ولسوالی برمل تحت پوشش واکسین پولیو قرار می‌گیرند.

او افزود قبلاً نمی‌توانستند که با مخالفین تماس بگیرند؛ ولی پس از تلاش‌ها در اواسط سال روان میلادی، با آنها گفتگو صورت گرفت "کامیاب شدیم و از سپتمبر به این طرف ما کمپاین‌های با کیفیت بهتر را در آن ولسوالی داریم و تا حدودی اطفال تحت پوشش واکسین پولیو قرار می‌گیرند؛ اما بعد از آن که خط دیورند است ما تا حال دسترسی کامل نداریم، کمپاین را تطبیق می‌کنیم؛ اما ارزیابی صورت نمی‌گیرد".

به گفتۀ میوند، در منطقه لمن باشندگان یک قریه کوچک که پنج فیصد لمن را تشکیل می‌دهد، هنوز هم با واکسین کردن اطفال شان مخالفت می‌کنند اما در منطقه‌ای که این طفل می‌باشد از دو ماه به این طرف دو کمپاین صورت گرفته است.

او گفت، بعد از تطبیق دو کمپاین در این ولسوالی هیچ واقعه‌ای از برمل گزارش داده نشده است و واقعات اخیر مثبت پولیو پیش از تطبیق این کمپاین‌ها می‌باشد که نمونه‌های آن قبلاً به لابراتوار فرستاده شده و اکنون تشخیص گردیده که پولیو است.

XS
SM
MD
LG