لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش یکبارگی ارزش افغانی در برابر دالر به نفع مردم نیست - صرافان


به دنبال کاهش یکبارگی ارزش دالر و سایر ارزهای خارجی در برابر افغانی، اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل می‌گوید که این موضوع به نفع اقتصاد مردم افغانستان نیست.

حاجی زیرک، سخنگوی این اتحادیه امروز دوشنبه ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) به صدای امریکا گفت که حتا روز گذشته یک دالر امریکایی به ۶۶ افغانی در بازارهای کابل معامله شد و امروز به ۶۹ افغانی مبادله می‌شود.

این در حالی است که حدود سه هفته پیش ارزش یک دالر بین ۷۸ تا ۷۵ افغانی در نوسان بود.

حاجی زیرک افزود: "در کل نظر ما این است که بالا رفتن یکبارگی ارزش افغانی به نفع هیچ‌کسی نیست، این نه پالیسی بانک مرکزی است و نه پالیسی امارت (حکومت طالبان) است و نه به خیر مردم ما تمام می‌شود، بلکه ما می‌خواهیم که ارزش دالر به صورت تدریجی کاهش یابد، همزمان نرخ مواد ارتزاقی، خوراکی و نفتی نیز کاهش یابد".

او گفت که اتحادیه صرافان در این خصوص با بانک مرکزی افغانستان جلسه داشت و نظر بانک مرکزی نیز این بود که نباید افغان‌ها از این ناحیه بسیار ضرر مالی را متقبل شوند.

عیسی رضایی، استاد اقتصاد به صدای امریکا گفت که عرضه بیش از اندازه و بی‌حساب دالر در بازارهای مالی افغانستان تحت نام کمک به نظام اقتصادی این کشور و اعلام ایالات متحده مبنی بر آزادکردن بخشی از دارایی‌های منجمدشدۀ افغانستان از دلایل اصلی روند کاهش ارزش دالر در برابر افغانی است.

اما رضایی گفت: "این یک روند موقت است، طولانی نیست، به خاطری که بنیاد اقتصادی افغانستان یک بنیاد ناپایدار است و ما نمی‌توانیم روی این کمک‌ها و پول‌هایی که به صورت آنی وارد بازار افغانستان می‌شود، حساب باز کنیم".

به گفتۀ او، اقتصاد افغانستان در طول دو دهه گذشته روی کمک‌های خارجی استوار بوده و هرگاهی که نوسانات در این کمک‌ها به وجود آمده، اقتصاد افغانستان هم واکنش نشان داده است و نخستین واکنش در بازارهای اسعار خارجی بوده است.

کمبود نقدینگی افغانی در بازارهای کابل و لیلام دالر از سوی بانک مرکزی از دلایل دیگر بلند رفتن ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی به ویژه دالر گفته می‌شود.

در این حال، بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که این بانک از بازارهای پولی به گونۀ منظم نظارت می‌کند و برای کاهش ارزش اسعار خارجی گام‌هایی را بر می‌دارد.

بر اساس اعلامیۀ این بانک که ناوقت یکشنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) نشر شده، این بانک روند گردآوری بانکنوت‌های مندرس افغانی را از بازارها آغاز کرده و پروسۀ ترویج پول افغانی نیز تدریجی ادامه دارد.

در اعلامیه آمده است: "این بانک منابع کافی پولی در اختیار دارد تا نیازمندی افغانی و اسعاری بازار را پوره کند".

این بانک به مردم افغانستان اطمینان داده است که بانکنوت‌های کافی افغانی در اختیار دارد و با در نظرداشت شاخص‌های پولی به بازار تزریق خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG