لینک های دسترسی

Breaking News

باشندگان پنجشیر: طالبان یک مکتب را انفجار دادند؛ طالبان: انفجار ناشی از بالون گاز بوده است


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

برخی از باشندگان ولایت پنجشیر می‌گویند که جنگجویان طالبان لیسه پسران "دشت‌ریوت" در مربوطات ولسوالی خنج را با انفجار ماین تخریب کردند، اما مقام‌های محلی طالبان این رویداد را ناشی از انفجار بالون گاز می‌دانند.

یک باشندۀ روستای دشت‌ریوت ولسوالی خنج که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، روز سه شنبه چهارم اپریل (۱۵ حمل) به صدای امریکا گفت که افراد طالبان در ماه‌های اخیر ساختمان این مکتب را به پایگاه نظامی شان مبدل کرده بودند.

این باشندۀ محل با فرستادن پیامی به صدای امریکا گفت: "از چند روز به این‌طرف اهالی و متنفذین محل با طالبان صحبت می‌کردند که نظامیان خود را از لیسه بیرون کرده و اجازه بدهند تا فرزندان آن‌ها درس بخوانند، اما این پیشنهاد مردم از طرف آن‌ها دست‌کم گرفته می‌شد بلاخره قرار بوده که دیروز طالبان و اهالی منطقه در این مورد جلسه داشته باشند."

محمد فیاض (نام مستعار) یکی دیگر از باشندگان ولسوالی خینج ولایت پنجشیر گفت که پس از تاکید مردم برای بیرون‌شدن طالبان از این مکتب، افراد این گروه به گونۀ "عمدی" این مکتب را انفجار داده و به آتش‌کشیده‌اند.

به گفتۀ محمد فیاض، طالبان پس از به آتش‌کشیدن ساختمان این مکتب، شلیک‌های هوایی کرده و مانع باشندگان محل برای مهار کردن این آتش‌سوزی شده اند. او افزود: "ساختمان مکتب به گونهٔ کلی حریق شده و هیچ چیزی از آن باقی نمانده است."

مقام‌های محلی طالبان برای پنجشیر، آتش‌سوزی در ساختمان این مکتب را تایید کرده، اما می‌گویند که این رویداد ناشی از انفجار بالون گاز بوده است.

ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان برای این ولایت به صدای امریکا گفت: "این لیسه در حصه اول و در ساحۀ دهنه ‌ریوت موقعیت دارد که البته در اثر آتش‌گرفتن یک بالون گاز، قسمت‌هایی این لیسه هم آتش ‌گرفته است."

او دربارۀ اینکه افراد طالبان از این مکتب به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کردند، چیزی نگفت.

تخریب ساختمان این مکتب، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و از این میان، فضل احمد معنوی، وزیر پیشین عدلیۀ افغانستان گفته است که "دشمنی با علم و تمدن سرشت طالب است".

آقای معنوی در تویتی گفته است: "چندی پیش کتاب‌خانه ما را در پنجشیر سوختاندند و امروز مکتبی را آنجا منفجر کردند. همه مال و اموال را از خانه ما غارت کردند، حالا به ویرانی اماکن عامه رو آورده اند."

او که در حال حاضر در بیرون از افغانستان به سر می‌برد و از چهره‌های ضد طالبان به شمار می‌رود، افزوده که "اشغال‌گران ویران‌گر نابود شدنی اند".

پیش از این نیز گزارش‌های به نشر رسید که پس از تصرف پنجشیر، جنگجویان طالبان در ساختمان‌های مکاتب جابجا شده و حتا جنگجویان آن‌ها در منازل رهایشی مقامات حکومت پیشین زندگی می‌کنند.

اخیراً برخی از باشندگان ولایت پنجشیر گفتند که با فرا رسیدن فصل بهار و گرم‌شدن هوا، صدها جنگجوی طالبان وارد این ولایت شده و با جابجایی در اماکن عامه، برای سرکوب نیروهای جبهۀ مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود آمادگی می‌گیرند.

روز یکشنبه دوم اپریل (۱۳ حمل) لیسهٔ نسوان کلالخانه دختران ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب در آتش‌سوخت. طالبان گفتند که مکتب کلالخانه در اثر شارتی برق آتش گرفته است، اما گزارش‌هایی وجود دارد که گویا افراد ناشناس این مکتب را به آتش کشیده و محافظ این مکتب را نیز کشته اند.

XS
SM
MD
LG