لینک های دسترسی

Breaking News

مقام امریکایی: ترمپ علاقمند نفوذ پاکستان در گروه طالبان است


یک مقام امریکایی گفته است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در ملاقات روز دوشنبه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) بر عمران خان، صدر اعظم پاکستان، فشار خواهد آورد تا در پیشرفت روند صلح افغانستان کمک کرده و تندروان را در داخل خاک پاکستان سر کوب کند.

این مقام ادارۀ رییس جمهور ترمپ که نامی از وی برده نشده گفته است: "رییس جمهور بیشتر علاقمند خواهد بود تا پاکستان را ترغیب کند که از نفوذ اش در گروه طالبان استفاده کرده و در تامین آتش بس و مذاکرات واقعی بین الافغانی کمک کند."

در این حال، عمران خان، صدر اعظم پاکستان شام گذشته در واشنگتن گفت که در جریان ملاقات با آقای ترمپ در خصوص جنگ طولانی مدت افغانستان، بر راه حل سیاسی تاکید خواهد کرد.

او گفت: "من افتخار می‌کنم که حال تمام جهان می‌گوید که معضل افغانستان راه حل نظامی ندارد."

آقای خان از گذشته ها مخالف راه حل نظامی جنگ افغانستان توسط ایالات متحده بود.

عمران خان در سال ۱۳۹۱، جنگ طالبان در افغانستان را از دیدگاه قانون اسلامی توجیه کرده بود و گفته بود "آنانی که در افغانستان علیه اشغالگران خارجی جنگ می کنند، جهاد می کنند."

پاکستان، مذاکرات مستقیم طالبان و نمایندگان امریکا را تسهیل کرد، گروهی که در مقابل نیروهای بین المللی به رهبری امریکا و حکومت افغانستان می‌جنگد.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به آموزش، تمویل و تجهیز گروه های دهشت افگنی متهم کرده و گفته است که این گروه‌ها در پاکستان پناهگاه داشته و حملات شان را در آن کشور طرح‌ریزی کرده و در افغانستان عملی می‌کنند.

اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده و خود را قربانی حملات گروه‌های دهشت عنوان کرده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان هفته گذشته گفت که"جنگ اعلام ناشده که از پاکستان علیه افغانستان آغاز شده بود" هنوز هم ادامه دارد و به گفتۀ وی گروه های دهشت افگنی هنوز هم پناهگاه ها و پایگاه های حمایوی در شبکه‌های مدارس پاکستانی دارند.

آقای خان که در یک سفر سه روزۀ رسمی در امریکا به سر می‌برد، تلاش خواهد کرد تا روابط کشیدۀ اسلام آباد با واشنگتن را احیا کند.

XS
SM
MD
LG