لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد:‌ میلیون‌ها افغان در آستانهٔ گرسنگی قرار گرفته اند


یک زن هنگام توزیع نان برای نیازمندان در یکی از نانوایی های شهر کابل (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
یک زن هنگام توزیع نان برای نیازمندان در یکی از نانوایی های شهر کابل (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

یک مقام ارشد ملل متحد روز دوشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) گفت که با نزدیک شدن فصل زمستان و کم شدن بودجهٔ بشردوستانه،‌ میلیون‌ها افغان در پرتگاه گرسنگی قرار گرفته اند.

رامز الاکبروف،‌ معاون هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان، از طریق ویدیو کنفرانس از کابل به خبرنگاران گفت: "وضعیت [در افغانستان] را می توان به بهترین وجه به عنوان فاجعه خالص توصیف کرد."

او گفت که ۱۶ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و ۶.۶ میلیون آنان در حالت اضطرار قرار گرفته اند و در یک قدمی قحطی قرار دارند.

این مقام ملل متحد همچنین گفت که فقر در افغانستان در حال افزایش است و از جمله ۴۰ میلیون جمعیت این کشور، ۳۵ میلیون آن در فقر زندگی می‌کنند. او افزود که قیمت مواد اولیه خوراکی نیز تقریباََ ۳۰ در صد افزایش یافته است.

الاکبروف گفت که وخیم‌تر شدن اوضاع در افغانستان بازتاب‌دهندهٔ کاهش عمومی اقتصاد در این کشور است.

در دو دههٔ گذشته، اقتصاد افغانستان به شدت وابسته به کمک‌های خارجی بوده است. نزدیک به ۷۵ در صد بودجهٔ حکومت پیشین افغانستان توسط کشور‌های خارجی تمویل می شد و این رقم ۴۰ در صد عاید خالص افغانستان را تشکیل می‌داد.

از زمانی که گروه طالبان دقیقا ً یک سال پیش قدرت را به دست گرفت، تعلیق بیشتر کمک‌های بین المللی به فروپاشی بسیاری از خدمات ابتدایی از جمله برق، خدمات صحی و معارف کمک کرده است. علاوه بر آن،‌ تورم پولی افزایش یافته است و قیمت کالاهای عادی به حدی بلند رفته است که اکثر شهروندان این کشور توان خرید آنرا ندارند.

علاوه بر بحران اقتصادی و سیاسی، پس از مسلط شدن طالبان در اگست ۲۰۲۱،‌ آفات طبیعی از جمله زلزله و سیلاب‌ها مردم این کشور را متاثر کرده است. افغانستان همچنین از اثرات دو خشکسالی شدید، در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ متاثر شده است.

دهقانان با کمبود شدید کود و ادویه ضد حشرات برای مزارع زراعتی شان مواجه اند. همچنین شیوع بیماری‌های حیوانی از مواشی دهقانان و روستانشینان افغانستان قربانی می‌گیرد.

الاکبروف به خبرنگاران گفت که "مردم افغانستان به خاطر تاب آوری و توانایی‌شان برای زنده ماندن شناخته شده اند" اما تاکید کرد که در حال حاضر "استراتیژی های تقابل منفی در افغانستان بسیار جدی است. شما مردم را می بینید که " اعضای بدن و کودکان‌شان را می فروشند."

این مقام ارشد ملل متحد هشدار داد که اگر برای مردم افغانستان کمک و حمایت فراهم نشود،"ما چنین وضعیت را بار دیگر نیز خواهیم دید.''

XS
SM
MD
LG