لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: محرومیت دختران از آموزش میلیون‌ها دالر به اقتصاد افغانستان صدمه زده‌ است


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) از ادامۀ بسته‌‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که ادامۀ محرومیت دختران از آموزش، حداقل ۵۰۰ میلیون دالر به اقتصاد این کشور آسیب وارد کرده است.

یونیسف روز دوشنبه ۱۵ اگست (۲۴ اسد) در یک گزارش تحلیلی گفت که ادامۀ این وضعیت تاثیر "مخربی بر اقتصاد این کشور" خواهد گذاشت. به گفتۀ یونیسف، تاوان اقتصادی دور نگه‌داشتن دختران افغان از آموزش برابر به ۲.۵ درصد از تولیدات ناخالص سالانۀ داخلی افغانستان است.

در این گزارش آمده است که اگر سه میلیون دختر بتوانند تحصیلات متوسطۀ خود را تکمیل کرده و در بازار کار حضور یابند، آنان می‌توانند حداقل، ۵.۴ میلیون دالر به اقتصاد افغانستان کمک کنند.

پس از آن که گروه طالبان بار دیگر در ماه اگست سال گذشتۀ میلادی بر افغانستان مسلط شد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بسته کرد و با وجود تعهدات مقامات این گروه برای بازگشایی مکاتب، هنوز هم دختران از فراگیری آموزش محروم نگه‌داشته شده اند.

اخیراً نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان ادعا کرد که حکومت این گروه و مردم در نقاط دوردست افغانستان هیچ مخالفتی با آموزش دختران ندارند، اما گفت که در برابر "بیرون‌شدن دختران شان از خانه حساسیت" وجود دارد.

محمد اگ ایویا، نماینده یونیسف برای افغانستان محرومیت دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم و تصمیم طالبان برای دور نگه‌داشتن آنان به آموزش را "تکان‌دهنده و ناامیدکننده" خوانده است.

آقای ایویا افزوده است: "این اقدام نه تنها حق اساسی دختران برای آموزش را نقض می‌کند، بلکه آنان را در معرض اضطراب شدید و سو استفاده بیشتر از جمله قاچاق کودکان و ازدواج زود هنگام و اجباری قرار می‌دهد."

او اضافه کرده که یونیسف به تلاش‌هایش برای آموزش دختران در این کشور ادامه داده و تاکید کرده است که "آموزش نه تنها حق هر کودک، بلکه پایۀ رشد آیندۀ افغانستان به شمار می‌رود."

این در حالی است که از یک سال به این‌سو،‌ کمک‌های بین‌المللی به دلیل برگشت طالبان به افغانستان قطع شد، اقتصاد این کشور در پرتگاه سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش ادارات ملل متحد، بیش از نصف جمعیت این کشور با فقر و گرسنگی دست و گریبان شده اند.

از سوی دیگر، اتحادیهٔ اروپا یک روز پس از سرکوب تظاهرات زنان در کابل گفت که از بدتر شدن وضعیت برای زنان و دختران در افغانستان نگران بوده و هشدار داد که کمک‌های بشردوستانهٔ این اتحادیه با مردم این کشور مشروط است.

دو روز پیش، جنگجویان گروه طالبان برای متفرق‌کردن گروهی از زنان معترض در کابل از خشونت کار گرفتند، شماری از آنان را لت و کوب کردند و دست به فیرهای هوایی زدند.

جوسپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا در یک اعلامیه گفت که این اتحادیه به گونهٔ اخص در مورد آیندهٔ زنان و دخترانی که از آزادی، حقوق و دسترسی به خدمات ابتدایی مانند آموزش به "گونهٔ سیستماتیک" منع شده، نگران است.

XS
SM
MD
LG