لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله با طرح 'ایجاد نظام صدراتی' نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد


عبدالله عبدالله با ایجاد تکت انتخاباتی، زیر نام " ثبات و همگرایی" برای انتخابات ریاست جمهوری امروز ثبت نام کرد.

عنایت الله بابر فرهمند، معاون نخست و اسدالله سعادتی، معاون دوم آقای عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

حزب جنبش ملی به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم، حزب وحدت اسلامی به رهبری محمد کریم خلیلی و حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح الدین ربانی، از آقای عبدالله در انتخابات پیشرو پشتیبانی شان را اعلام کردند و معاونان آقای عبدالله در این تکت انتخاباتی، توسط جنرال دوستم و محمد کریم خلیلی معرفی شده اند.

عبدالله عبدالله، هنگام ثبت نام، امروز یکشنبه (۳۰جدی)، نظام صدراتی را برای حکومت داری بهتر لازمی دانست و گفت که این کار باید در مطابقت با قانون اساسی و تعدیل در این قانون صورت گیرد.

آقای عبدالله همچنان گفت که ریاست اجرایی با دو معاون آن در تکت انتخاباتی "ثبات و همگرایی" شامل خواهد بود.

آقای عبدالله، از رقیب‌های انتخاباتی‌اش خواستار رقابت‎های سالم در انتخابات ریاست جمهوری شد و نیز از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواست که از جنگ دست بر دارند و از "راه مشروع انتخابات" است برای گرفتن قدرت تلاش کنند.

عبدالرشید دوستم، معاون نخست ریاست جمهوری، که در انتخابات سال ۲۰۱۴میلادی از اشرف غنی، پشتیبانی کرد پذیرفت، که نتوانسته است به وعده‌هایش در بخش تامین امنیت شهروندان افغانستان و نیز ایجاد یک وزارت مستقل برای جوانان کاری کرده و در این راستا کوتاه آمده است.

در همین حال، کریم خلیلی، بر شفافیت انتخابات پیشرو تاکید کرد و از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواست که در چنین شرایط حساس، نباید سبب بی ثباتی در زمان کارزار های انتخاباتی شده و برای همدلی تلاش کنند.

روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ۱۳جدی آغاز شد و تاکنون ۱۳ نامزد، به شمول،عبدالله عبدالله، حنیف اتمر، نورالحق علومی، عبدالطیف پدرام، زلمی رسول ، سیدنور الله جلیلی، عنایت الله حفیظ، فرامرز تمنا، حکیم تورسن، رحمت الله نبیل، احمد ولی مسعود، گلبدین حکمتیار و محمد ابراهیم الکوزی، ثبت نام کرده اند.

قرار است انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان، در ۲۹ سرطان ۱۳۹۸خورشیدی برگزار شود.

XS
SM
MD
LG