لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: ریاست اجرائیه تحفۀ کسی نیست


رئیس اجرائیه می گوید که ریاست اجرائیه نمایندۀ قشر یا گروه خاص نیست
رئیس اجرائیه می گوید که ریاست اجرائیه نمایندۀ قشر یا گروه خاص نیست

رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی می گوید که سمت ریاست اجرائیه "خیالی و تشریفاتی" نبوده و نه هم تحفۀ کسی می باشد. او می گوید که این پست برای پایان بخشیدن جنجال انتخابات، در اثر یک توافق سیاسی ایجاد شده است.

عبدالله عبدالله گفت که در حکومت وحدت ملی حرف، صدا و جایگاه خود را دارد. او افزود که از این جایگاه برای حق، کرامت و تحقق آرمان های مردم افغانستان استفاده می کند.

عبدالله عبدالله اطمینان داد که حکومت وحدت ملی افغانستان متعهد به تامین حقوق بشر است و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. او افزود که هنوز هم چالش های اساسی در راه تامین حقوق بشر در افغانستان وجود دارد.

آقای عبدالله در کنفرانسی در رابطه به آیندۀ حقوق بشر در افغانستان گفت که بدون تامین حقوق بشر و عدالت افغانستان به صلح نیز رسیده نمی تواند. او اضافه کرد که دستآورد های مردم افغانستان تحفه نیست و هیچ قدرتی نمی تواند بخاطر معاملات و فرصت های سیاسی و تحت هیچ شرایط از آن چشم پوشی یا با آن معامله کند.

عبدالله عبدالله می گوید که با دستآوردهای افغانها معامله نخواهد شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:18 0:00

عبدالله عبدالله گفت صلح بدون درنظرداشت دستآورد های اخیر در زمینۀ عدالت و حقوق بشر "خواب و خیال" خواهد بود. او تاکید کرد که حکومت برای تامین صلح تلاش می کند اما گفت که این صلح باید عادلانه، با عزت و پایدار باشد.

زنان و روند صلح

از سوی دیگر سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اشتراک مردم به ویژه زنان را در روند صلح مهم خواند و از دولت خواست که در مورد شفافیت این پروسه به ویژه مشارکت گستردۀ زنان در آن، به مردم اطمینان دهد.

خانم سمر نیز تاکید کرد که به خاطر دستآورد های سیاسی کوتاه مدت نباید عدالت و حقوق بشر زیرپا شود. او هشدار داد که اگر مردم افغانستان از روند صلح حمایت نکنند و به آن به دیدۀ شک بنگرند، شاید یک منازعه حل شود اما منازعۀ دیگر آغاز گردد.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که با وصف پیشرفت های چشمگیر در زمینۀ تامین حقوق بشر در افغانستان پس از سرنگونی رژیم طالبان، هنوز هم مشکلات زیادی در این راستا وجود دارد. او از حکومت خواست تا برای اعادۀ حقوق بشری و بهبود آن گام های جدی بردارد.

سیما سمر با اشاره به قتل فرخنده و گروگان گیری ۳۱ مسافر در زابل گفت که دستآورد های افغانستان در بخش حقوق بشر بسیار "شکنند و ضعیف" است. او ابراز نگرانی کرد که خشونت علیه زنان در سالهای اخیر به گونۀ "بسیار بیرحمانه" ادامه یافته است.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که برای تامین عدالت و حقوق بشری در افغانستان نیاز است که حکومت فرهنگ معافیت را از میان بردارد و ناقضین حقوق بشر را عادلانه مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهد.

عبدالله عبدالله نیز گفت که تقویت حقوق بشر، تامین عدالت، محو خشونت علیه زنان و تطبیق قانون تعهد حکومت به مردم افغانستان است، اما افزود که از کارکرد هفت ماه گذشته در این راستا هیچ رضایت ندارد و به گفتۀ وی حکومت فرصت زیادی را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG