لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: دسترسی به خدمات صحی امسال به ۹۰ درصد می‌رسد


مقام‌های وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته اند که در حال حاضر ۶۰ درصد شهروندان این کشور به خدمات صحی دسترسی دارند؛ ولی با ساخت مراکز صحی در مناطق دوردست این رقم به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

مقام‌های صحی افغان گفته اند که تلاش‌ها برای دسترسی روستانشینان به خدمات صحی از سال گذشته شدت یافته است و کار ساخت ۴۰۰ مرکز صحی را آغاز کرده اند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان روز سه شنبه در مراسم امضای تفاهمنامۀ قرارداد ساخت مراکز صحی در برخی ولایات، گفت، این وزارت سال گذشته در ۱۸ ولایت ۱۷۲ مرکز صحی را ساخته است و امسال در نظر دارد که ۲۰۶ مرکز صحی را در ۱۳ ولایت اعمار کند.

آقای فیروز افزود "وقتی که دسترسی می‌گویم...دسترسی عبارت از فاصله بین خانه و مرکز صحی، یعنی در حدود یک ساعت فاصله با پای، این دسترسی است. ۶۰ فیصد مردم افغانستان با این تعریفی که من کردم، به خدمات دسترسی دارند؛ اما ۴۰ فیصد افغان‌هایی که حق داشتند و حق دارند که باید به آن رسیدگی شود، از خدمات محروم بوده اند".

وزیر صحت افغانستان گفت، بر اساس سروی این وزارت، با ساخت ۴۰۰ مرکز صحی در سراسر افغانستان، در حدود ۹۰ درصد شهروندان افغان، به خدمات صحی دسترسی خواهند یافت. به گفتۀ وی، هنوز هم در بخش ارائه خدمات صحی مشکلاتی در افغانستان وجود دارد.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت، سالانه برای هر نفر ۵ دالر هزینۀ صحی در نظر گرفته شده است؛ در حالی که این رقم بسیار اندک است.

از سوی دیگر، مجیب‌الرحمان څمکنی، رئیس کمیسیون صحت ولسی جرگۀ افغانستان گفت، بودجه وزارت صحت باید افزایش یابد تا نیازمندی‌های صحی مردم مرفوع گردد.

او افزود "از وکیل صاحبان تقاضا می‌کنم که مشکلات اقتصادی برای هر شهروند جامعه خلق می‌شود؛ پس ما و شما باید کار کنیم و بودجه بیشتر برای آن بیابیم".

وزارت صحت افغانستان برای ارائه خدمات صحی و جذب کارمندان صحی زن، معاشات کارمندان اناث را در مناطق دوردست ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG