لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: روسیه 'تهدید حاد' است اما چین چالش عمدۀ امریکا می‌باشد


شی جینپینگ، رییس جمهور چین (راست) و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
شی جینپینگ، رییس جمهور چین (راست) و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

قوای نظامی ایالات متحده در استراتیژی جدید خود گفته است که تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین "تهدیدات حاد" را برجسته می‌کند، اما بر اساس این سند، چین به عنوان "پرپیامدترین چالش" برای ایالات متحده باقی مانده است.

در "استراتیژی ملی دفاعی" امریکا که وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) آن را نشر کرد، چین و روسیه به عنوان تهدیدات اساسی علیه منافع ملی امریکا، هم در بیرون و هم در داخل این کشور عنوان شده اند.

در این سند آمده است: "گسترده‌ترین و جدی‌ترین چالش برای امنیت ملی امریکا تلاش قلدرانه و پرخاشگرانۀ چین است که در صدد است تا نظام حوزۀ اقیانوس‌های هند-آرام و جهانی را طوری دستکاری کند که با منافع و برتری‌طلبی مستبدانۀ آن کشور مطابقت داشته باشد."

استراتیژی جدید امریکا لفاظی چین بر جزیرۀ خودمختار تایوان را به مثابۀ عامل بی‌ثبات کننده‌ای برجسته کرده است که خطرات محاسبۀ نادرست و تهدید صلح و امنیت منطقه را در پی دارد. چین ادعای ملکیت بر تایوان را داشته و تعهد کرده است که اگر ضرورت باشد، برای گرفتن کنترول تایوان حتا به زور نیز متوسل خواهد شد.

در خصوص روسیه، در این استراتیژی آمده است که تازه ترین مورد تهدید برخاسته از جانب مسکو "تهاجم ناروا بر اوکراین" است. در این استراتیژی نگاشته شده است: "وزارت دفاع از اقدامات قوی بازدارنده برای بازداشتن تهاجم روسیه علیه علایق اساسی ملی ایالات متحده، به شمول تهدید علیه متحدان ما، حمایت می‌کند."

در این سند بر ضرورت همکاری میان متحدان و شرکای ایالات متحده در امر مبارزه با خطرات برخاسته از جانب چین و روسیه تاکید و گفته شده است که چنین همکاری برای "علایق امنیت ملی ایالات متحده بنیادین" است.

در گزارشی که یکجا با استراتیژی ملی دفاعی امریکا نشر شده است، وزارت دفاع امریکا نقش بازدارندۀ توانمندی هسته‌ای امریکا برای جلوگیری از حملات هسته‌ای و غیرهسته‌ای خارجی و پیامدهای استراتیژیک آن تعریف شده است.

یک مقام ارشد دفاعی امریکا در مورد جزییات به کار بستن توانمندی هسته‌ای امریکا گفت: "این شامل به کارگیری هسته‌ای در هر مقیاسی می‌شود و نیز در برگیرندۀ حملات پرپیامد با ماهیت استراتیژیک است که در آن از ابزار غیرهسته‌ای استفاده می‌شود."

همچنین، در استراتیژی جدید ملی دفاعی امریکا از خطر فزایندۀ تهدید هسته‌ای کوریای شمالی هشدار داده شده است. در این سند آمده است: "هرگونه حملۀ هسته‌ای کوریای شمالی علیه ایالات متحده یا متحدان و شرکای آن غیر قابل قبول است و به پایان رژیم [در کوریای شمالی] منتهی خواهد شد. هیچ سناریویی وجود ندارد که در آن رژیم کیم [رهبر کوریای شمالی] بتواند از اسلحۀ هسته‌ای کار بگیرد و خود زنده بماند."

کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی ادعا کرده است که کشورش یک قدرت "برگشت ناپذیر" هسته‌ای است و مذاکرات را در مورد برنامۀ هسته‌ای پیونگ یانگ متوقف کرده است.

این گزارش در حالی نشر می‌شود که ایالات متحده و کشورهای عضو سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) تسلیحات را به اوکراین فراهم می‌کنند تا آن کشور را به دفع تهاجم روسیه که از ماه فبروری تا کنون جریان دارد، قادر سازد.

XS
SM
MD
LG