لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، قهرمان جام فوتبال کشورهای جنوب آسیا


تیم ملی فوتبال افغانستان، در نهایت، بر سکوی قهرمانی جام فوتبال کشورهای جنوب آسیا تکیه زد.

سرخ پوشان افغان بعد از ۹۴ دقیقه بازی، توانستند رقیب های هندی خود را با نتیجه ی ۲ – ۰ شکست داده و جام قهرمانی را به افغانستان ببرند.

تاریخ فوتبال افغانستان برای نخستین بار شاهد این چنین پیروزی بوده است.

یوسف کارگر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان هر چند در زمانیکه خود لباس تیم ملی را در بر داشت هرگز قادر نشد به همچو مقامی دست یابد اما امروز به حیث مربی تیم ملی فوتبال افغانستان جام قهرمانی فوتبال کشور های جنوب آسیا را یکجا با هارون فخرالدین کپتان تیمش در دست گرفت.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در پیامی تبریکی، پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان را به تمام بازیکنان تیم ملی و کافۀ ملت افغانستان تبریک گفت.

در این جام هشت تیم از جنوب آسیا بعد از سپری کردن یک دور مقدماتی حضور به هم رسانیده و در دو گروه به مبارزه پرداختند.

بعد از بازی های گروهی تیم های هند، مالدیف، افغانستان و نیپال به دور نیمه نهایی راه یافتند.

تحلیل بازی قهرمانی

از آغاز بازی قهرمانی میان افغانستان و هند کاملاً روشن بود که این نبرد میان مربیان دو تیم است نه بازیکنان.

تیم ملی هند و افغانستان بعد از سپری کردن چهار بازی، هر آنچه داشتند به نمایش گذاشته بودند و دیگر جایی برای رو نمایی باقی نماینده بود. مگر تکتیک و تیز هوشی مربیان دو تیم که با درک بیشتر از تیم های رقیب، اعضای تیم خود را از لحاظ ذهنی و فکری آماده تر وارد میدان کنند.

آنچنان هم شد، تیم ملی فوتبال هند با توجه به تیز پایی خط حملۀ خود و پاس های عقب و آهستۀ مدافعین تیم ملی فوتبال افغانستان، تلاش کرد استفادۀ اعظمی را ببرد و لحظه های خطرناکی را بالای دروازۀ تیم ملی افغانستان ایجاد کند. مگر باز هم منصور فقیریار بود که با مهارت زیبای توپ های سهمگین هندی ها را مهار کرد.

در مقابل؛ یوسف کارگر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان نیز با شناخت کامل از تیم ملی هند، برنامۀ ضد حمله و آفساید کشی زیبای را برنامه ریزی کرده بود که بازیکنان خط دفاعی افغانستان نیز با زیبایی خاصی آن را به اجرا درآوردند.

نتیجۀ ۷ – ۲ آفساید هند در برابر افغانستان خود گواه این مطلب است.

حضور اعضای بلند رتبۀ دولتی افغان در نیپال

بعد از راهیابی تیم ملی فوتبال افغانستان به دور نهایی؛ حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به تعدادی چند از اعضای کابینۀ خود هدایت داد تا به نیپال سفر کرده و در مسابقۀ نهایی تیم ملی افغانستان با هند حضور داشته باشند.

اما نه تنها اعضای کابینه که تعدادی کثیری از افغان ها - شامل اعضای پارلمان افغانستان، کمیتۀ ملی المپیک، اعضای اتاق های تجارت و تعدادی کثیری از بازیکنان طبقۀ اناث فوتبال نیز به نیپال رفته و به تشویق ملی پوشان افغان پرداختند.

رئیس جمهور افغانستان پیش از مسابقۀ قهرمانی به مسئولین هدایت داده بود که بازگشت بازیکنان تیم ملی افغانستان به بهترین وجه ممکن استقبال شده و تحایفی نیز برای آنان در نظر گرفته شود.

حضور افغان ها در میدان فوتبال نیپال، شور و هلهلۀ دیگری بر پا کرده بود و به ویژه بیرق افغانستان سه رنگ در چهره های افغان های حاضر در میدان فوتبال فضای دیگری به بازی داده بود.

احتمال کناره گیری مربی افغانستان

در بازی فوتبال رسمی که تقریباً به یک سنت تبدیل شده است، کناره گیری مربی یک تیم پس از رسیدن به قهرمانی است.

گمان برده می شود که یوسف کارگر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان پس از کسب نخستین لقب قهرمانی فوتبال کشور های جنوب آسیا، از سمت خود کنار برود.

آقای کارگر در مصاحبه یی با صدای امریکا گفته بود که اگر تیمش به قهرمانی برسد شاید از این سمت کنار برود اما در کنار تیم باقی خواهد ماند.

این مربی 56 ساله که خود سال ها لباس تیم ملی کشورش را بر تن کرده است خواهان پیشکش بعضی شرایط است تا وضع مالی و معنوی هیات رهبری، مربی، اعضای تیم ملی فوتبال و نسل که بعد از این در این راستا قدم می گذارند بهبودی کسب کند.

کارشناسان و پیشکسوتان عرصۀ فوتبال به این باور اند که ملی پوشان افغانستان با کمترین امکانات ممکن در بازی های بین المللی شرکت می کنند.

هر چند فیفا یا فدراسیون جهانی فوتبال سالانه ۲۵۰ هزار دالر امریکایی را به فدراسیون فوتبال افغانستان می دهد اما هنوز هم ملی پوشان افغان کمترین پول (عصریه) را به دست می آورند.

واکنش شهروندان افغانستان

افغان ها در سرتاسر نقاط افغانستان بعد از پخش خبر پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان در برابر هند؛ به پایکوبی، شادی، هلهله، شور و مستی پرداختند.

در شهر کابل مردم تا ناوقت های شب به جاده ها برآمده و با شور و هلهله و شلیگ های هوایی از پیروزی تیم ملی افغانستان استقبال کردند.

در شهر های مانند، مزارشریف، غزنی، کندهار، هلمند، هرات و چندین شهر دیگر افغانستان نیز مردم از نخستین پیروزی تیم ملی افغانستان تجلیل کردند.
XS
SM
MD
LG