لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید طالبان پاکستانی: رهبران سیاسی پاکستان را هدف قرار می‌دهیم


تحریک طالبان پاکستان روز چهارشنبه چهارم جنوری (۱۴ جدی) تهدید کرد که به دلیل اعلان جنگ علیه این گروه، حملاتی را علیه رهبری سیاسی پاکستان انجام خواهد داد.

تحریک طالبان پاکستان (TTP)که به نام طالبان پاکستانی نیز یاد می‌شود، این هشدار را صریحاً به رهبران احزاب ایتلافی حاکم، حزب مسلم لیک – نواز به رهبری شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجهٔ این کشور، داده و گفته است که حکومت پاکستان این اقدام را برای "خوشنودی" ایالات متحده انجام می‌دهد.

طالبان پاکستانی این هشدار را پس از آن صادر کردند که کمیتهٔ امنیت ملی‌ پاکستان در نشستی که در آن شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح، و سایر مقام‌های ارشد آن کشور اشتراک داشتند گفته است که " تحمل در مقابل تروریزم در پاکستان صفر خواهد بود" و تاکید شده است که "دولت با تمام نیرو" در مقابل تندروان برخورد خواهد کرد.

تحریک طالبان پاکستان که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و سازمان ملل متحد قرار دارد، اخیراً تقریباً روزانه حملاتی را در پاکستان انجام می‌دهند که منجر به کشته شدن صدها نیروی امنیتی و غیر نظامی پاکستانی شده است.

مقامات پاکستانی می‌گویند که تحریک طالبان پاکستان متحد طالبان حاکم در افغانستان استند و موج اخیر حملات تروریستی را از آن سوی مرز افغانستان به راه انداخته اند.

شورای امنیت ملی پاکستان در نشست خود هشداری به طالبان حاکم در افغانستان داده و گفته است: "هیچ کشوری اجازه نخواهد داشت برای تروریست‌ها پناهگاه و تسهیلات فراهم کند."

پیش از این، رانا ثناالله، وزیر داخلهٔ پاکستان، به تاریخ ۲۹ دسمبر ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای با اکسپرس نیوز گفت که اگر کشورش از سوی گروه‌های مانند تحریک طالبان پاکستان تهدید شود، اسلام آباد صلاحیت قانونی دارد تا در مقابل مخفیگاه‌های شورشیان در داخل خاک افغانستان اقدام کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت سه شنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت این گروه با تمام کشورهای همسایه به شمول پاکستان مناسبات خوب می‌خواهد.

او با بیان اینکه اظهارات مقامات پاکستانی در رابطه به افغانستان "نادرست" و "تاسف‌بار" است، تاکید کرده که حکومت طالبان به تمام راهکارهایی که منجر به رسیدن به این هدف شود، باور دارد.

مجاهد در این اعلامیه گفته است: "امارت اسلامی تمام تلاش های خویش را به خرج می‌دهد که از خاک افغانستان نه تنها علیه پاکستان، بلکه علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد. ما متعهد به این هدف استیم، اما جانب پاکستان هم مسوولیت دارد که برای کنترول وضعیت تلاش نماید و از اظهارات بی‌اساس و تحریک‌آمیز اجتناب کند".

به گفتۀ مجاهد اظهارات بی‌اساس و تحریک‌آمیز منجر به ایجاد بی‌باوری بین افغانستان و پاکستان می‌شود که به نفع هیج جانبی نیست.

به باور پاکستان نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان و فرماندهان این گروه پس از فرار از عملیات نظامی ضد تروریزم نیروهای این کشور، به افغانستان پناه برده اند.

مقامات در اسلام آباد می‌گویند که تندروان پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان آزادانه در آن کشور فعالیت می‌کنند و تروریزم فرامرزی را با آزادی بیشتر هدایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG