لینک های دسترسی

Breaking News

ند پرایس: پاکستان حق دارد از خود در مقابل حملات تروریستی دفاع کند


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، روز سه‌شنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) گفت که پاکستان حق دارد تا از خود در مقابل حملات تروریستی دفاع کند.

اظهارات این مقام وزارت خارجهٔ امریکا یک روز پس از آن بیان شد که رهبری سیاسی و نظامی پاکستان گفت که هیچ کشوری اجازه نخواهد داشت که به تندروان پناه بدهد و بر ضد پاکستان حملات را انجام بدهند.

این اظهارات کمیتهٔ امنیت ملی پاکستان اشارهٔ آشکار پاکستان به افغانستان است، جاییکه اسلام‌آباد ادعا دارد تحریک طالبان پاکستانی پناهگاه دارند. اما حکومت طالبان آنرا رد می‌کند.

آقای پرایس در پاسخ به سوالی به خبرنگاران گفت:‌ "ما از اعلامیهٔ تازهٔ کمیتهٔ امنیت ملی پاکستان آگاهی داریم. مردم پاکستان از حملات تروریستی بی‌نهایت رنج برده اند. پاکستان حق دارد از خود در مقابل تروریزم دفاع کند."

این مقام وزارت خارجهٔ امریکا همچنین از طالبان خواست تا بر تعهدات خود در راستای مبارزه بر ضد تروریزم، پابند بماند.

او گفت:‌ "ما همچنان از طالبان می‌خواهیم که به تعهدی که داده‌اند، پایبند باشند تا دیگر هیچگاهی از خاک افغانستان به عنوان سکوی انجام حملات تروریستی بین‌المللی استفاده نشود. اینها از جمله تعهداتی است که طالبان تا امروز نتوانسته اند به آن عمل کنند یا تمایلی به انجام آن نداشته اند."

رهبری سیاسی و نظامی پاکستان در حالی به گونهٔ ضمنی از احتمال حملات بر ضد فعالیت‌های تروریستی در قلمرو افغانستان هشدار داده است که تحریک طالبان پاکستانی پس از لغو آتش‌بس نامحدود با حکومت پاکستان، حملات خود را در سراسر این کشور افزایش داده است.

در همین حال کمیتهٔ امنیت ملی‌ پاکستان که در نشستی که در آن شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح، و سایر مقام‌های ارشد آن کشور اشتراک داشتند گفته است که " تحمل در مقابل تروریزم در پاکستان صفر خواهد بود" و تاکید شده است که "دولت با تمام نیرو" در مقابل تندروان برخورد خواهد کرد.

پیش از آن، رانا ثناالله، وزیر داخلهٔ پاکستان، به تاریخ ۲۹ دسمبر ۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای با اکسپرس نیوز گفت که اگر کشورش از سوی گروه‌های مانند تحریک طالبان پاکستان تهدید شود، اسلام آباد صلاحیت قانونی دارد تا در مقابل مخفیگاه‌های شورشیان در داخل خاک افغانستان اقدام کند.

ثناالله در پاسخ به پرسشی که اگر طالبان افغان در مقابل مخفیگاه‌های طالبان پاکستانی در داخل افغانستان اقدام نکند، آیا اسلام آباد در مقابل این گروه در داخل خاک افغانستان اقدام خواهد کرد، گفت که در صورت بروز چنین مشکل "ما نخست از افغانستان، ملت مسلمان و برادر خویش می‌خواهیم تا این مخفیگاه‌ها را از بین ببرد و افراد آن را به ما تسلیم کند" اما اگر چنین اتفاق نیافتد، پاکستان اقدام خواهد کرد.

در واکنش به این اظهارات وزیر داخلهٔ‌ پاکستان، وزارت دفاع طالبان به تاریخ اول جنوری (۱۱ جدی) با نشر اعلامیه‌ای هشدار داده گفت که افغانستان "بی‌صاحب نیست" و آماده است از تمامیت ارضی خود دفاع کند.

هشدار مقام‌های پاکستان، به خصوص اظهارات کمیتهٔ امنیت ملی آن کشور مبنی بر انجام حملات بر ضد تحریک طالبان پاکستان در داخل قلمرو افغانستان،‌ با واکنش حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، نیز مواجه شده است.

کرزی در واکنش به این اظهارات گفت:‌ "مردم پاکستان برادران همسایه افغانستان استند. اما وضعیت کنونی و ناامنی های آن کشور تا حد زیاد نتیجهٔ سیاست های خود حکومت آن کشور است."

رییس جمهور پیشین افغانستان همچنین گفت که برای مبارزه موثر در برابر ناامنی‌ها، از حکومت پاکستان می‌خواهد که بر سیاست‌های چند دههٔ اخیر خود دوباره فکر کرده و آن را تغییر دهد و "از تهدید و فشار اجتناب کرده و برای صلح و ثبات در منطقه، روابط نیک و متمدن را با افغانستان انتخاب کند."

کرزی زمانیکه رییس جمهور افغانستان بود، بارها حکومت پاکستان را به پناه دادن، تمویل، تجهیز و آموزش طالبان افغان متهم می‌کرد، اما مقام‌های وقت پاکستان همواره اتهامات حکومت کرزی را رد می‌کردند و می‌گفتند که پاکستان حامی تروریزم نه، بلکه قربانی آن می‌باشد.

XS
SM
MD
LG