لینک های دسترسی

Breaking News

ایران هشت هزار کودک افغان را رد مرز کرده است


هزاران مهاجر افغان که بدون سند اقامت در ایران بودند، در سالهای گذشته از آن کشور اخراج شدند
هزاران مهاجر افغان که بدون سند اقامت در ایران بودند، در سالهای گذشته از آن کشور اخراج شدند

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب ‌افغانستان از افزایش قاچاق کودکان از ولایت های مرزی نیمروز، هلمند و کندهار به ایران و پاکستان در یک سال گذشته خبر می دهند.

به گفتۀ آنان تنها در ۹ ماه نخست سال روان خورشیدی بیش از ۸۰۰۰ کودک افغان که بیشترشان از سوی قاچاقبران انسان به ایران منتقل شده بودند از سوی مقام های ایرانی به افغانستان باز گردانده شده اند.

عبدالقادر رحیمی، رئیس دفتر ساحه یی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت هراتبا ابراز نگرانی از این وضعیت گفت که افرادی استند که به گونۀ سازمان یافته به قریه جات در ولایت های مختلف افغانستان می روند و با ترغیب خانواده ها به پول و درآمد فرزندان شان، کودکان را قاچاق می کنند.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر هرات همچنان می گوید که قاچاقبران انسان از فقر اقتصادی مردم در افغانستان سوء استفاده کرده و کودکان آنها را به منظور بهره برداری هایی چون ؛ استفاده از اعضای بدن،‌کارهای شاقه و سوء استفاده های جنسی به کشورهای مختلف به ویژه ایران و پاکستان قاچاق می کنند.

به گفتۀ آقای رحیمی برای ارزیابی از وضعیت کودکان مهاجر دو پست نظارتی در بندر اسلام قلعه هرات و بندر میلک نیمروز ایجاد شده است که با تمام کودکان رد مرز شده از ایران مصاحبه می کنند.

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر می گویند که شماری از این کودکان از سرگذشت غم انگیزی که بر آنان روا داشته شده است، چون لت و کوب، گرسنگی و حتا تجاوزات جنسی حکایت دارند.

قاچاقبران خردسال

سلطان محمد فروکش ناظر مرزی کودکان در کمیسیون حقوق بشر ولایت هرات در بندر اسلام قلعه نیز می گوید که روزانه شاهد اخراج ۱۵۰ تا ۲۰۰ کودک از ایران است. او افزود که از این کودکان بی خبر برای قاچاق مخدرات به ایران نیز استفاده می شود.

آقای فروکش می گوید که تنها در ۹ ماه نخست سال روان خورشیدی بیش از ۴۰۰۰ کودک افغان از بندر اسلام قلعه به هرات بازگشت داده شده است. به گفتۀ وی این آمار در طول سال گذشته حدود ۵۰۰۰ کودک بودږ

همزمان عبدالعظیم اکید مسئول بخش حمایت از اطفال کمیسیون حقوق بشر هرات نیز از اخراج۴۰۶۷ کودک دیگر افغان از مرز ولایت نیمروز خبر می دهد که در ۹ ماه گذشته از سوی مقام های ایرانی به افغانستان برگردانده شده اند.

آقای اکید گفت که در این میان ۲۴۶ کودک دختر نیز وجود داشت که برخی از آنان مورد آزار و اذیت مرزبانان ایرانی قرار گرفته بودند. او افزود که در سال گذشته نیز ۴۵۴۰ کودک افغان از طریق مرز نیمروز به افغانستان رد مرز شده بود.

افزایش قاچاق کودکان

عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت هرات در ادامه با استناد براین آمار می گوید که پدیدۀ قاچاق کودکان در ولایت های غربی و جنوبی نسبت به سال گذشته ده فیصد افزایش یافته است.

آقای رحیمی می گوید که بیشتر کودکان افغان از ولایت های مختلف توسط قاچاقبران جمع آوری شده و پس از انتقال به ولایت های نا آرام هلمند، نیمروز و کندهار به بیرون از مرزهای افغانستان قاچاق می شوند.

او میگوید در برخی موارد حتی قاچاقبران انسان این کودکان را از راه ولایت کندهار به پاکستان و سپس از طریق کویته به ولایت سیستان و بلوچستان ایران انتقال می دهند.

این مسئول کمیسیون حقوق بشر ولایت هرات همچنان نیروهای پولیس سرحدی افغان را به سهل انگاری در جلوگیری از قاچاق اطفال از کشور و حتا در برخی موارد سازش با قاچاقبران انسان متهم می کند؛ موضوعی که از سوی مقام های پولیس سرحدی در غرب افغانستان به شدت رد می شود.

چندی پیش نیز مسوولان دفتر IOM یا سازمان بین المللی مهاجرت به دلیل آنچه افزایش بیش از حد قاچاق انسان در ولایت های مرزی افغانستان خوانده شد، در ولایت های هرات، ‌بلخ و ننگرهار کورس های آموزشی را در مورد نحوۀ شناسایی و مبارزه با قاچاق انسان به منسوبین پولیس سرحدی افغانستان راه اندازی کردند.

XS
SM
MD
LG