لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: تلفات غیر نظامیان افغان در اثر حملات هوایی افزایش یافته است


ملل متحد می گوید که تلفات غیر نظامیان در افغانستان در اثر حملات هوایی نیرو های افغان و امریکایی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۵۰ در صد بلند رفته است.

این در حالیست که بر بنیاد استراتیژی جدید واشنگتن برای افغانستان، نیرو های امریکایی حملات هوایی خود را بر شورشیان در افغانستان افزایش داده اند.

تحقیق کنندگان ملل متحد با نشر گزارشی روز پنجشنبه گفتند که از آغاز سال روان میلادی تا پایان ماه سپتمبر کم از کم ۲۰۵ غیر نظامی در اثر حملات هوایی کشته و ۲۶۱ نفر دیگر زخمی شده است.

در این گزارش آمده است که مسؤول ۳۸ در صد این تلفات، نیرو های بین المللی مستقر در افغانستان می باشند در حالیکه در صدی متباقی تلفات در اثر حملات نیرو های افغان کشته و یا زخمی شده است.

بر بنیاد گزارش ملل متحد، بیش از دو سوم تلفات غیر نظامیان ناشی از حملات هوایی را زنان و کودکان تشکیل می دهد.

سخنگوی نیرو های نظامی امریکا در افغانستان تا کنون در واکنش به این گزارش ملل متحد اظهار نظر نکرده است اما جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان یافته این گزارش را رد کرد.

جنرال وزیری گفت: "برای همه روشن است که حملات طالبان و سایر گروه های ستیزه جو سبب تلفات بیشتر غیر نظامیان می شود."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان افزود که حکومت آن کشور تلفات غیر نظامیان را بسیار جدی بررسی می کند. او گفت که طالبان از غیر نظامیان به حیث "سپر انسانی" استفاده می کنند و در میان مناطق رهایشی پنهان می شوند.

در گزارش ملل متحد همچنین آمده است که تلفات مجموعی غیر نظامیان افغان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته میلادی نسبتاً کمتر شده و دلیل آن کاهش جنگ ها در شهر ها و مناطق پر جمعیت گفته شده است.

در همین حال، تادامیچی یاماماتو، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان از حکومت آن کشور به خاطر تصویب پالیسی ملی کاهش تلفات غیر نظامیان ستایش کرد و از مقام های افغان خواست تا گام های عملی را در این راستا بردارند.

XS
SM
MD
LG