لینک های دسترسی

Breaking News

آمیزش فرهنگ افغانی در قالب طرح های غربی


چند طرح زیورات افغانی
چند طرح زیورات افغانی

همواره خبر جنگ، انفجار و انتحار در افغانستان سرخط رسانه ها را تشکیل می دهد، اما گاهگاهی گوشه های از دستآورد های فرهنگی، اجتماعی و ادبی افغان ها نیز در رسانه ها بازتاب می یابد که بهبود وضعیت و دستآورد های زنان یکی از سوژه های آن است.

در سالهای اخیر زنان افغان تلاش کرده اند تا از فرصت ها و امکانات دست داشتۀ شان استفاده کرده و در بازسازی اقتصادی- اجتماع، به احیای دوبارۀ فرهنگ افغانی و ترویج آن نیز بپردازند.

در این میان،طراحی لباس افغانی و پیشکش آن به بازارهای بیرون از کشور رونق خاصی داشته است. اکنون طراحان افغان برآن شده‌اند تا میراث های نسبتاً فراموش ‌شدۀ فرهنگ افغانی را با تزیین مفشن و زیبا، دوباره در دید جهانیان زنده سازند.

رویا هاشمی، یکی از طراحان ورزیدۀ افغان در ایالت ویرجنیای امریکا با ارایۀ طرح های منحصر به فرد لباس‌های عروسی از شهرت خاصی در میان مشتریان خود برخوردار است.

خانم هاشمی که از چندین سال به این سو، به طراحی لباس‌های افغانی به سبک و سلیقۀ افغانی و غربی پرداخته ‌است، قصد دارد تا فرهنگ افغانی را با پرداز و آرایش رنگ‌ها به لباس های عروسی و نکاح به جهانیان آشکار کند.

خانم هاشمی می گوید که برعلاوه اینکه لباس های سفید عروسی را آماده می سازد، لباس هایی را تهیه می کند که در آن یخن های دست دوزی افغانی با ابریشم سفید یکجا شده و برای علاقمندان عرضه می شود.

به همین سان شریفه رووف، زن دیگر افغان، از ۲۵ سال به این سو در بخش های مختلف صنایع دستی افغانستان در ایالت کالیفورنیا تلاش کرده استتا از طریق طراحی های افغانی، فرهنگ افغانی را به دیده مشتریان خارجی خود آشنا سازد.

لباس‌هایی را که خانم روف طراحی می‌کند، آمیزه‌ای از لباس‌های سنتی افغانستان در قالب طرح‌های مدرن غربی است که هم فرهنگ افغانستان را در خود جا داده است و هم برای مشتریان امریکایی وی جذابیت دارد.

خانم رووف می گوید "از نخستین روز کاری خود در بخش لباس تلاش کردیم تا به نحویفرهنگ افغانی را در هر پارچه از لباس به نمایش بگذاریم. همچنان زیورات توجه مشتریان را به خود جلب کرده و بازار خوبی دارد."

برعلاوه طراحی لباس های افغان، این زنان هنرمند افغان کوشش کرده اند با استفاده از صنایع دستی که در افغانستان مشهور و از سال های قدیم رواج داشته است، فرهنگ افغانی را در دسترس علاقمندان خارجی خود بگذارند.

خانم رووف ، با ارایۀ زیورات افغانی توانسته است توجه مشتریان خارجی خود را به طرح های افغانی جلب کند. به همین ترتیب خانم هاشمی با کار های ظریف مهره بافی و پذیرش فرمایشات لباس های خاص عروسی با آرایش افغانی، مشتری خوبی دارد.

این زنان افغان کوشیده اند که با سرمایۀ محدود دست داشتۀ شان مراکز دست دوزی و خیاطی را برای زنان در داخل افغانستان بگشایند، اما آنان می گویند که ناامنی و نبود امکانات مناسب در افغانستان فعالیت های شان را با چالش روبرو ساخته است.

XS
SM
MD
LG