لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان پالیسی مشخص ندارند، دهقانان به کشت کوکنار ادامه می‌دهند


دهقانان در افغانستان در حالی می‌گویند که به کشت کوکنار ادامه خواهند داد که طالبان برای محو آن پالیسی مشخصی را ایجاد نکرده اند.

نور یکی از دهقانان در ولایت فراه گفت که گزینه‌ٔ دیگر جز کشت کوکنار ندارد.

این دهقان ۵۲ ساله که به دلایل امنیتی از ذکر نام مکمل‌اش خودداری کرد، افزود که ۱۰ فرزند دارد و اگر کوکنار کشت نکند، فرزندان‌اش گرسنه خواهند ماند.

او اضافه کرد: "نمی‌دانم که تا زمان برداشت فصل چگونه به اولاد‌هایم غذا تهیه کنم. نرخ‌ها بسیار بلند رفته است و مردم توان خریداری مواد غذایی را ندارند."

سازمان غذا و زراعت ملل متحد در ماه اکتوبر با نشر گزارشی هشدار داد که تا ماه مارچ سال آینده، ۲۲.۸ میلیون نفر یعنی ۵۵ درصد جمعیت افغانستان با عدم مصوونیت شدید مواد غذایی مواجه خواهند شد که در مقایسه با ماه‌‌های سپتمبر و اکتوبر سال جاری، سه میلیون افزایش را نشان می‌دهد.

سازمان ملل متحد بارها هشدار داده است که افغانستان در آستانه بدترین بحران بشری در جهان قرار دارد و خشکسالی، بیجاشدن‌ها،‌ توقف خدمات عامه و بحران شدید اقتصادی این کشور را در پرتگاه سقوط قرار داده است.

آقای نور گفت که کشت کوکنار هم مفاد بیشتر دارد و زرع آن هم در مقایسه با گندم و سایر غله‌جات آسانتر است.

بر اساس گزارش دفتر جرایم و مخدرات ملل متحد، نرخ تریاک از ماه می سال ۲۰۲۱ به اینسو دو برابر شده است.

افغانستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان تریاک در جهان است. بر اساس گزارش دفتر جرایم و مخدرات ملل متحد، این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۵ درصد تریاک جهان را تولید کرده بود.

مخدرات در افغانستان در سال روان میلادی در حدود ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دالر عاید داشت که برابر با شش تا ۱۱ در صد تولید ناخالص این کشور می‌شود.

موقف طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در نخستین کنفرانس خبری‌اش در ماه اگست تعهد کرد که این گروه کشت و قاچاق مواد مخدر را محدود خواهد کرد.

او افزود که به "هموطنان خود و به جهان اطمینان کامل می‌دهیم که افغانستان دیگر مرکز تولید مواد مخدر نخواهد بود". او برای فراهم آوری منابع بدیل درآمد به دهقانان از جامعهٔ جهانی خواستار کمک شد.

دفتر غذا و زارعت ملل متحد بسته‌های زراعتی گندم را برای فصل زمستان در ۳۱ ولایت به دهقانان توزیع می‌کند.

سید علی، ۶۴ ساله که در ولسوالی چپرهار ولایت ننگرهار دهقانی می‌کند، می‌گوید که مزارع کوکنار در مقایسه با گندم یا جواری، پنج تا شش برابر محصول می‌دهد.

او افزود: "حتا در جاهایکه مردم در ۲۰ سال گذشته کوکنار کشت نکرده بودند، امسال کشت کرده اند. این برای ما یک منبع روزگار است. برای دیگر محصولات بازار وجود ندارد."

ذبیح الله مجاهد، ماه گذشته در جریان یک مصاحبه گفت که مردم با بحران اقتصادی مواجه اند و جلوگیری از یگانه منبع عاید شان، اقدام خوبی نیست.

بر اساس گزارش ماه جون سال ۲۰۲۱ ملل متحد، طالبان در ۲۰ سال گذشته برای تمویل شورشگری شان از کشت و تجارت مواد مخدر کار گرفتند و یکی از منابع خوب درآمد برای این گروه بود.

این گروه در سال ۲۰۲۰ در حدود ۴۶۰ میلیون دالر از کشت و فروش مواد مخدر به دست آورد.

آقای نور گفت که طالبان تنها از کشت کوکنار سود نمی‌برند بلکه از دهاقین به روز عشر نیز می‌گیرند.

او علاوه کرد که طالبان در زمان نیش زدن کوکنار در اوایل ماه اپریل میایند و عشر می‌گیرند. "آنان بر سر هر کارگر ۱۰۰ گرام تریاک می‌گیرند. دهقانانی که عشر نمی‌دهند لت و کوب و زندانی می‌شوند".

این دهقان افزود که طالبان تا کنون در مورد محو کشت کوکنار به دهقانان چیزی نگفته اند.

احتمال برخورد

آقای علی می‌گوید که برخی از باشندگان محلی از سال‌های ۱۹۷۰ به اینسو کوکنار کشت می‌کنند.

او افزود که دهقانان تریاک خویش را ذخیر می‌کنند و به تدریج برای خریداری مواد غذایی آنرا می‌فروشند و اگر طالبان این بار بر کشت کوکنار محدودیت وضع کنند مردم گرسنه خواهند ماند و احتمال دارد در مقابل طالبان واکنش نشان دهند.

خان ۳۵ ساله، یکی از دوکانداران بازار ولسوالی موسی‌قلعهٔ‌ ولایت هلمند به صدای امریکا گفت که زندگی او بر خرید و فروش تریاک متکی است.

او افزود که اگر خرید و فروش تریاک متوقف شود، کار و بار او نیز متوقف خواهد شد و او که پدر پنج فرزند است مجبور خواهد شد به جای دیگر کوچ کند.

پاسخ بین المللی

ویلیم برد، کارشناس مسایل افغانستان در انستیتیوت صلح ایالات متحده می‌گوید که بر محو مزارع کوکنار توجه بسیار زیاد مبذول شده است و دهقانان در واقع کمترین جرم این کار و بار را مرتکب می‌شوند.

دفتر سر مفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در ماه اگست در یک گزارش گفت که از سال ۲۰۰۲ به اینسو، ایالات متحده در افغانستان در حدود نه میلیارد دالر را صرف تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر کرده است، باآنهم کشت کوکنار در این کشور افزایش یافته است.

آقای بارد گفت که پول در بخش تجارت مواد مخدر به میان میاید و برای هدف قرار دادن قاچاقبران مواد مخدر، به یک پالیسی منطقه‌ای نیاز است زیرا کشورهای منطقه مایل نیستند دنبال قاچاقبران بروند.

او افزود که پی‌گیری و ضبط پول‌های مواد مخدر که به بانک‌های منطقه واریز می‌شود باید بخشی دیگر از تمرکز باشد.

این کارشناس امریکایی علاوه کرد که هر گونه مبارزه با مواد مخدر در افغانستان باید تدریجی و ثابت باشد.

XS
SM
MD
LG