لینک های دسترسی

Breaking News

هند،‌ روسیه و چین: از قاچاق مخدرات و وضعیت بشری در افغانستان نگرانیم 


هند، روسیه و چین با اظهار نگرانی از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان، تعهد کردند که برای مبارزه با آن در منطقه کار‌های بیشتری انجام دهند.

این سه کشور در یک اعلامیهٔ مشترک گفته اند که گسترش قاچاق مواد مخدر از افغانستان و فراتر از آن تهدید جدی را متوجه امنیت و ثبات منطقه کرده و برای سازمان‌های تروریستی پول فراهم می‌کند.

سبرامنیم جی‌شنکر، وزیر خارجهٔ هند، سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه و وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین در جریان یک ملاقات مجازی در مورد وضعیت رو به وخامت در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

افغانستان، به دنبال سقوط حکومت به حمایت غرب و تسلط گروه طالبان در ماه اگست، پس از قطع یک‌بارگی میلیارد‌ها دالر معاونت خارجی با بحران شدید اقتصادی مواجه شده است.

این سه کشور خواهان فراهم آوری کمک‌های بشری فوری و بدون مانع به افغانستان شدند و از طالبان خواستند تا به نقش مرکزی ملل متحد در افغانستان احترام بگذارند.

آقای جی‌شنکر در یک تویت نوشته است که طالبان باید بر اساس فیصله نامهٔ شماره ۲۵۹۳ شورای امنیت ملل متحد به گروه‌های دهشت افگنی، به شمول لشکر طیبه و جیش محمد اجازه ندهند از خاک افغانستان برای فعالیت‌های تروریستی استفاده کنند.

او همچنان نگاشته است که هند در یک اقدام بشری به افغانستان فرستادن گندم را پیشنهاد کرده است و این روند باید بدون مانع و سیاسی‌سازی آن، انجام شود.

حکومت پاکستان روز سه شنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) به هند اجازه داد تا از قلمرو زمینی آن کشور گندم کمکی دهلی جدید را برای افغانستان ارسال کند.

فواد چوهدری، وزیر اطلاعات پاکستان در یک کنفرانس خبری گفت: "ما اجازهٔ عبور ۵۰۰ هزار تن گندم را که هند می‌خواهد به افغانستان روان کند، تصویب کردیم."

پیش از این، دیبرا لاینز، نمایندهٔ ویژهٔ ملل متحد در افغانستان هشدار داده بود که وضعیت فعلی، خطر افراط گرایی را در افغانستان افزایش داده و ادامه وخامت وضعیت اقتصادی، زمینه را برای اقتصاد غیررسمی از جمله قاچاق مواد مخدر، اسلحه و قاچاق انسان فراهم کرده که این پدیده‌ها ابتدا افغانستان را آسیب خواهد رساند و سپس به تمام منطقه سرایت خواهد کرد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۱۰ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کرده است. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز برنامه‌های مساعدتی را به افغانستان متوقف کرده است.

گروه طالبان و سازمان‌های جهانی به شمول ملل متحد و صلیب سرخ هشدار داده‌اند که ادامۀ این وضعیت افغانستان را به یک بحران عظیم اقتصادی می‌کشاند.

برنامۀ جهانی غذا ملل متحد آمار داده است که حدود ۲۴ میلیون نفر یا ۶۰ درصد جمعیت افغانستان با گرسنگی حاد روبرو اند.

این نهاد جهانی هشدار داده است که تا پایان سال روان میلادی، ۹۷ درصد جمعیت افغانستان زیر خط فقر قرار خواهند گرفت و حدود ۳.۲ میلیون کودک زیر سن پنج سال در افغانستان به سو تغذی حاد مبتلا خواهند شد.

XS
SM
MD
LG