لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات غیرواقعی مقام‌های پاکستانی‌ به نفع دو کشور نیست – حکومت افغانستان


پس از آن که وزارت خارجهٔ پاکستان دفتر شورای امنیت ملی افغانستان را به نادیده گرفتن و باطل کردن پیشرفت‌های صلح متهم کرد، وزارت خارجۀ افغانستان گفت که اظهارات غیرواقعی و به دور از حقیقت مقام‌های پاکستانی برای تقویت روابط میان دو کشور مفید نخواهد بود.

این وزارت روز شنبه ۱۹ جون (۲۹ جوزا) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "با در نظرداشت حساسیت اوضاع و فرصت‌های پیش‌آمده برای رسیدن به یک صلح دایمی و پایدار در افغانستان و منطقه، اظهار نظرها و بیانیه‌های مکرر مقام‌های پاکستانی که این روند را صدمه بزند به نفع پروسه صلح نیست."

در اعلامیهٔ وزارت خارجهٔ پاکستان آمده است: که "بی احترامی‌های مکرر و ملاحظات ناموجه" آقای محب عمیقاً نگران کننده است و چنین به نظر می‌رسد که این همه "تلاش‌های محاسبه شدهٔ دفتر او به هدف نادیده گرفتن و باطل کردن پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان است".

وزارت خارجهٔ پاکستان همچنان گفته است که نقش اسلام‌‌آباد در روند صلح افغانستان از سوی جامعهٔ بین‌المللی به گونهٔ گسترده پذیرفته شده است.

اما وزارت خارجهٔ افغانستان می‌گوید که خواست حکومت افغانستان و جامعه جامعه جهانی از مقامات پاکستانی این است تا از نفوذ خود بالای طالبان استفاده کرده و آنان را برای انجام گفتگوهای معنا‌دار به میز مذاکرۀ صلح برگردانند.

در بخشی از این خبرنامه آمده است: "اظهار نظر‌های غیرواقعی و به دور از حقیقت برای تقویت روابط دو کشور مفید نخواهد بود. افغانستان مصمم است تا با استفاده از تمامی مراجع دیپلوماتیک روی موضوعات مهم و بنیادی با پاکستان صحبت کند."

این در حالی است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان در مصاحبهٔ تازه‌اش با شبکهٔ تلویزیونی طلوع گفته است که نسبت دادن افزایش خشونت‌ها به گروه طالبان یک "مبالغه" است.

این مصاحبه تا اکنون نشر نشده است، اما این شبکهٔ تلویزیونی یک بخشی از آن را نشر کرده که آقای قریشی در آن می‌گوید که سایر عناصر مخرب چون داعش و برخی عناصر داخلی در افغانستان که از اقتصاد جنگ منفعت می برند، در خشونت های اخیر دست دارند.

اما حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان به این اظهارات آقای قریشی واکنش تندی نشان داده و گفته است: "این در حالی است که طالبان عملیات‌های خشونت‌بار خویش را علیه مردم افغان در سراسر این کشور راه اندازی می‌کنند. ما می‌دانیم که چگونه و چرا آنان به گونهٔ متداوم قادر به انجام این می‌شوند. قریشی یا بی‌خبر، یا نادان یا همدست (طالبان) است. ممکن او این موضوع را نیز رد کند که اسامه (بن لادن) در نزدیکی یک پایگاه نظامی پاکستانی یافت شده بود."

پیش از این نیز، وزیر خارجهٔ پاکستان ادعا کرده بود که "عناصری" در داخل و خارج از افغانستان وجود دارند که نمی‌خواهند صلح و امنیت در افغانستان برقرار شود.

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به پناه دادن گروه‌های تندروی متهم می‌کند که در افغانستان حملات تروریستی انجام می‌دهند. اتهاماتی که پاکستان آنرا رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG