لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت پارلمان اروپا از آتش‌بس در افغانستان؛ کابل استقبال کرد


وزارت امور خارجهٔ افغانستان از تعهد پارلمان اروپا مبنی بر حمایت‌اش از روند صلح به مالکیت و رهبری افغان‌ها و برقراری آتش‌بس فوری در این کشور استقبال کرد.

این وزارت همچنین گفته است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای، پشتیبانی خود را برای بازسازی پس از جنگ در افغانستان اعلام کرده است.

این وزارت روز شنبه ۱۲ جون (۲۲ جوزا) در اعلامیه‌ای گفت: "در این قطعنامه، پارلمان اروپا نگرانی‌اش را مبنی بر افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان ابراز نموده و خواهان توقف فوری حملات طالبان بالای غیر نظامیان و قوای مسلح کشور گردیده است."

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که آنان معتقد به حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات کنونی در این کشور اند و از گروه طالبان خواسته اند که باید ارزش‌های اسلامی و قوانین بشردوستانهٔ بین‌المللی را رعایت کنند.

در اعلامیه همچنین آمده که حکومت افغانستان ضمن تاکید بر دریافت راه حل سیاسی متعهد به آغاز مذاکرات معنادار صلح است که منجر به تامین صلح و ثبات دوامدار در این کشور شود.

پارلمان اروپا همچنین بر حفظ دستاوردهای دو دهۀ اخیر در افغانستان به ویژه حقوق زنان تاکید کرده است.

این در حالی است که دو روز پیش علمای افغانستان و پاکستان در نشستی که به میزبانی عربستان سعودی برگزار شده بود با نشر اعلامیه‌ای بر پایان جنگ در افغانستان تاکید کرده و پشتیبانی خود را از روند کنونی صلح این کشور اعلام کردند.

کمیسیون حقوق‌بشر از اعلامیه‌ای این علمای استقبال کرده و گفته است که همۀ گروه‌ها و طیف‌های سیاسی باید برای پایان جنگ و خون‌ریزی در این کشور تلاش کنند.

در اعلامیۀ این کمیسیون آمده است: "کمیسیون مستقل حقوق‌بشر افغانستان نیز درخواست ثابت خود را مبنی بر توقف بی‌درنگ خشونت‌ها و اعلام آتش‌بس دایمی و تمرکز بر حل‌ و فصل اختلافات از طریق مذاکره هدفمند، مسوولانه، جدی و همه‌جانبه تکرار می‌کند."

پارلمان اورپا و کمیسیون حقوق‌بشر افغانستان در حالی از افزایش جنگ و خشونت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کردند که بر اساس معلومات نهادهای امنیتی، در حال حاضر در بیش از ۱۵ ولایت این کشور این کشور میان نظامیان افغان و طالبان جنگ جریان دارد.

XS
SM
MD
LG