لینک های دسترسی

Breaking News

بازماندگان غرق شدگان در مرز ایران: دولت به ما پول و زمین داد


مقام‌های افغان در هرات می‌گویند که با خانواده‌های مهاجران غرق شده در مرز ایران، مساعدت صورت گرفته است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که پس از تکمیل شدن تحقیقات ابتدایی، هیات حقیقت‌یاب به ۱۸ خانواده‌ای که عزیزان شان در مرز ایران و افغانستان غرق شده یا صدمه دیده اند، کمک‌ها را توزیع کرده است.

آقای فرهاد گفت: "برای هفت خانواده که اقارب شان در این رویداد جان باخته بودند در کنار کمک مواد غذایی ،‌مبلغ ۱۰۰ هزار افغانی پول نقد و یک نمره زمین رهایشی توزیع شده است."

سخنگوی والی هرات اضافه کرد که قباله‌های زمین در هماهنگی با اداره شاروالی و پس از طی مراحل، در قوماندانی امنیه این ولایت به خانواده های قربانیان توزیع شده است.

در این برنامه برای ۱۱ خانواده دیگر که اقارب شان در این رویداد زخمی شده بودند نیز در کنار توزیع مواد غذایی ،‌مبلغ پنجاه هزار افغانی پول نقد مساعدت شده است.

شماری از اقارب قربانیان این رویداد نیز در گفتگو با خبرنگار صدای امریکا در هرات، دریافت کمک‌ها از سوی اداره محلی هرات را تایید می‌کنند.

محمد قاسم، مامای عبدالباری یک تن از غرق شدگان، به صدای امریکا گفت که در جریان هفته روان در کنار دریافت کمک‌های نقدی و مواد غذایی، یک قباله موقت برای دریافت زمین را تسلیم شده اند که تا به حال مکان دقیق این زمین مشخص نیست.

جان محمد، باشندهٔ ولسوالی مرزی گلران هرات که فرزندش در رویداد مرزی غرق شده است، در صحبت با صدای امریکا گفت که با وی مساعت غذایی و نقدی صورت گرفته است و تذکره‌اش برای اخذ قبالۀ زمین تحویل مسوولان شده است.

همچنین، عزیز احمد یکی از کارجویان افغان که از رویداد مرزی نجات یافته است، به صدای امریکا گفت که مقداری مواد غذایی و ‌مبلغ ۵۰ هزار افغانی پول نقد را از مقام‌های محلی هرات دریافت کرده است.

پیش از این صدای امریکا گزارشی را از شکایات بازماندگان کارجویان غرق شدۀ افغان نشر کرد که از عدم دریافت مساعدت‌ها و زمین‌های وعده شده از سوی حکومت شکایت داشتند، اما اکنون اکثر آنان کمک‌های وعده شده را دریافت کرده اند.

عبدالحمید طهماسی، رییس هیات حقیقت‌یاب حکومت افغانستان گفته است که شمار مجموعی کارجویان افغان که در سرحد ولایت هرات با کشور ایران غرق شده بودند ۴۶ نفر بوده که ۱۲ نفرشان جان باخته ،‌۱۷ تن ناپدید و ۱۷ نفر دیگر نجات یافته اند.

نجات یافتگان این رویداد مدعی اند که مرزبانان ایرانی، کارجویان افغان را که به گونۀ غیرقانونی قصد ورود به ایران را داشتند، در دریای هریرود در مرز دو کشور غرق کردند.

با اینکه محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته که این رویداد در مطابقت به اصول و قوانین بین المللی تعقیب میشود اما وزارت امور خارجه گفته که اعضای هیات ایرانی در نشست مشترک برای تحقیق در ارتباط به غرق شدن کارگران افغان؛‌ اسناد و شواهد ارایه شده از سوی افغانستان را قبول نکرده اند.

از سوی دیگر اقارب قربانیان این حادثه، مرزبانان ایرانی را متهم به شکنجه و غرق ساختن کارگران افغان کرده و خواستار مجازات عاملان این رویداد در محاکم بین المللی استند.

XS
SM
MD
LG