لینک های دسترسی

Breaking News

فیروز: در مراحل ابتدایی بیماری سرطان باید نزد داکتر رفت


این مرکز تشخیص و تداوی امراض سرطانی دارای ۲۵ بستر است که در شفاخانۀ جمهوریت در کابل افتتاح شده است.
این مرکز تشخیص و تداوی امراض سرطانی دارای ۲۵ بستر است که در شفاخانۀ جمهوریت در کابل افتتاح شده است.

پس از این افغان های ساکن در افغانستان نیاز ندارند برای تشخیص و تداوی بیماری های سرطانی به خارج از افغانستان بروند.

وزیر صحت عامۀ افغانستان با بیان این مطلب به رادیواشنا گفت که با آغاز فعالیت مرکز تشخیصیه و تداوی بیماری های سرطانی در شفاخانۀ جمهوریت کابل، تداوی جراحی، شیموتراپی، وقایه و آگاهی دهی زنان و مردان در بارۀ بیماری های سرطانی مقدور شده است.

فیروز الدین فیروز در صحبتی با رادیوآشنا گفت "تمامی بیماران مبتلا به امراض سرطانی در این مرکز ۲۵ بستر به صورت رایگان تشخیص و تداوی خواهند شد."

داکتر فیروز گفت که تاهنوز "تداوی شعاعی فراهم نشده است و برای احیای آن باید از مرکز بین المللی اتمی اجازه گرفته شود و در این راستا مذاکرات آغاز شده است."

آقای فیروز تاکید کرد که تلاش برای همه گانی ساختن مراکز تشخیصیۀ سرطانی در افغانستان جریان دارد و قرار است یک مرکز در هفتۀ آینده در شفاخانۀ استقلال کابل افتتاح گردد و یک مرکز هم در هرات از قبل فعالیت دارد که در سال گذشته در آن مرکز ۲۰۰ واقعۀ ابتدایی سرطانی را مشاهده و تشخیص کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:43 0:00

رولا غنی بانوی اول افغانستان هنگام افتتاح آن مرکز به روز پنجشنبه، آن را گام نیک برای تشخیص و تداوی بیماران سرطانی خواند. خانم غنی خود نیز از بنیان‌گذاران انجمن مبارزه علیه سرطان ثدیه در افغانستان است.

این در حالی است که سالانه حدود ۲۰ هزار افغان به سرطان مبتلا می‌گردند و از این میان بین پنج تا هفت هزار آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

بر اساس ارقام وزارت صحت عامۀ افغانستان، هر سال ۱۷۰۰ زن افغان به دلیل بیماری سرطان می‌میرند.

به گفتۀ وزیر صحت عامۀ افغانستان در حال حاضر، شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در این کشور، سرطان‌های ثدیه، مری، معده، لب، دهن، رحم و ریه می‌باشد.

مقامات افغان، رسیدگی به وضعیت بیماران سرطانی را نگران کننده می‌خوانند و به همین منظور به تازگی کمپاینی را برای آگاهی‌دهی سرطان ثدیه راه‌اندازی کرده است.

سرطان، فعالیت غیر عادی یک نسج عادی بدن است که کاملاً قابل تداوی است اما در صورت عدم تشخیص ابتدایی، مراحل پیشرفتۀ آن به مرگ مریض منتج می گردد.

XS
SM
MD
LG