لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان:‌محبوس افغان از زندان گوانتانامو آزاد شد  


مقامات طالبان روز جمعه ۲۴ جون (‌۳ سرطان)‌ گفته اند که یکی از آخرین محبوسین افغان که در زندان گوانتانامو نگهداری می شد ، پس از ۱۵ سال قید و مذاکرات با واشنگتن آزاد شده است.

در زندان مخوف گوانتانامو زمانی صد ها شبه نظامیان مظنون محبوس بودند . این افراد مظنون در جریان " جنگ علیه دهشت افگنی" از سوی نیروهای ایالات متحده دستگیر شده بودند و در گوانتانامو زندانی بودند. بسیاری از این افراد بدون کدام اتهام و وکیل مدافع در این محبس زندانی بودند.

مقامات ایالات متحده به شکنجه دادن و بد رفتاری علیه زندانیان در گوانتانامو متهم شده اند. بر اساس این اتهامات،‌ شماری از این زندانیان در قفس ها نگهداری می شدند و برخی از زندانیان با استفاده از تاکتیک های غیرقانونی مورد تحقیق قرار می گرفتند.

بسیاری از زندانیان به شمول رهبران ارشد طالبان که در گوانتانامو در بازداشت به سر می برند،‌در طول سالیان متمادی از قید رها شده اند. اما اسدالله هارون بدون هیچ اتهامی در آنجا زندانی شده بود.

رومان خان، برادر اسدالله که در شهر پشاور پاکستان مهاجر است،‌گفت:" اتهامات علیه او دروغ بود و این را رهایی وی ثابت کرد که او بی گناه بود. ولی چی کسی میتواند آن سال های از دست رفته را که او در آنجا سپری کرد، آن را بر وی دوباره برگرداند؟"

او در صحبت با خبرگزاری فرانس پرس گفت که خانواده اش در اوایل روز جمعه از رهایی وی مطلع شدند. خان افزود:" مثلی که امروز برای ما عید است. برای همه ما، لحظات بسیاری هیجانی است."

هارون که ۴۰ سال عمر دارد هم اکنون در قطر انتقال داده شده است . اوکه به عنوان یک تاجر فروش محصول عسل بین افغانستان و پاکستان کار میکرد، در سال ۲۰۰۶ از سوی نیروهای ایالات متحده بازداشت شد.

حکومت ایالات متحده وی را در سال ۲۰۰۷ به زندان گوانتانامو انتقال داد. مقامات امریکایی وی را متهم کرده بودند که نامبرده به عنوان پیام رسان با شبکه القاعده ارتباط داشت و ضمناََ یک فرمانده شبه نظامی حزب اسلامی نیز بود.

خانواده او در جریان تهاجم شوروی سابق به افغانستان در سال ۱۹۷۹ به پاکستان مهاجر شده بودند. اسدالله اعتراف کرده است که او مانند سایر پناهندگان دیگر افغان عضویت حزب اسلامی در کمپ مهاجرین را داشت، ولی تاکید کرد که هیچ ارتباطی با شبکه القاعده نداشته است.

در یک اعلامیه ای که از سوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به نشر رسید، گفته شده است که رهایی وی در نتیجه تعامل " مستقیم و مثبت" میان طالبان و واشنگتن صورت گرفته است.

مجاهد گفته است که هارون یکی از دو آخرین زندانی افغان است در قید زندان گوانتانامو به سر می برد. زندانی دیگر افغان بنام محمد رحیم است که از سوی استخبارات مرکزی ایالات متحده (‌CIA)‌متهم شده است که او با اسامه بن لادن، رهبر پیشین شبکه القاعده روابط نزدیک داشت.

وزارت دفاع ایالات متحده در ماه اپریل سال روان گفت که حدود ۳۷ زندانی هم اکنون در زندان گوانتانامو باقی مانده اند.

XS
SM
MD
LG