لینک های دسترسی

Breaking News

زندانی عراقی گوانتانامو به جرایم جنگی و انجام حملات در افغانستان اعتراف کرد


یک مرد عراقی که از ۱۵ سال به اینسو در زندان نظامی گوانتانامو در حبس به سر می‌برد، روز دوشنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) اتهام جنایت جنگی به خاطر داشتن نقش در حملات القاعده بر ضد نظامیان ایتلافی به رهبری ایالات متحد و غیرنظامیان در افغانستان را پذیرفت.

اعتراف این زندانی که به نام عبدالهادی العراقی یاد می‌شود، نقطۀ عطف حقوقی پنداشته می‌شود که تلاش‌ها برای حل قضایای دیرینۀ زندانیان گوانتانامو را کمک کرده و زمینۀ انتقال آنان را به کشورهای سوم سهل می‌کند.

بازجویی و پیگرد قضیۀ هادی العراقی به دلیل برخی مشکلات حقوقی و لوژستیکی، از جمله مشکل صحی وی که سبب فلج قسمی اش شده است، برای چندین سال با تاخیر روبرو شده بود.

این مرد عراقی که اکنون حدود ۶۰ سال عمر دارد و به گفتۀ خودش، نام اصلی اش نشوان التمیر است، در سال ۲۰۱۴ به محکمۀ نظامی در گوانتانامو کشانده شد. این محکمه به خاطر بازجویی و پیگرد قضایای زندانیانی ایجاد شده است که مرتکب جرایم جنگی شده و ترکیبی از قوانین نظامی و ملکی در آن تطبیق می‌شود.

هادی العراقی از پنج مورد اتهام به چهار آن، از جمله اتهام توطیه‌چینی و چندین مورد نقض قوانین بین‌المللی جنگ به صفت فرمانده القاعده در اوایل جنگ افغانستان، اعتراف کرده است.

قرار بود او به حبس ابد محکوم شود، اما انتظار می‌رود که این زندانی پس از درمان بیماری‌اش در گوانتانامو، به یک کشور سوم فرستاده شود.

ایالات متحده گفته است که العراقی یک چهرۀ ارشد القاعده در سال‌های ۱۹۹۰ بود و پیش از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، یک کمپ آموزشی را در افغانستان رهبری می‌کرد.

بر اساس اتهامنامه‌، این زندانی همچنان در مارچ ۲۰۰۱ طالبان را در زمینۀ تخریب تندیس‌های دوگانۀ بودا در ولایت بامیان کمک کرده بود.

پس از تهاجم به رهبری ایالات متحده بر افغانستان در واکنش به حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر، به گفتۀ مقام‌های امریکایی، هادی‌ العراقی حملات مرگبار القاعده بر نیروهای امریکایی و ایتلاف مستقر در افغانستان و حملات بر غیرنظامیان در افغانستان و پاکستان را سازماندهی کرده است.

زمانیکه قاضی محکمه از هادی العراقی پرسید که آیا اتهامات علیه خود را درک کرده است و به آن اعتراف می‌کند، این زندانی به آرامی پاسخ می‌داد که "بله" یا "بله جناب."

حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در تلاش است تا شمار زندانیان را در محبس گوانتانامو تدریجاً کاهش داده و رفته رفته به سرحدی برساند که قادر به بسته کردن این زندان باشد.

هم اکنون ۳۷ زندانی در زندان گوانتانامو به سر می‌برند که قضایای ۱۰ نفر آنان در محکمۀ نظامی زیر کار است، اما از این جمله، پنج زندانی به خاطر اتهامات مرتبط با طراحی و کمک به انجام حملات ۱۱ سپتمبر با حکم اعدام روبرو اند.

جورج دبلیو بش، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، پس از حملۀ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی زندان گوانتانامو را برای نگهداری، بازجویی و محاکمۀ مظنونین دهشت افگنی باز کرد و زمانی حدود ۸۰۰ زندانی به اتهام عضویت و ارتباط با القاعده و طالبان در آن نگهداری می‌شدند.

از آن زمان تا کنون، صدها زندانی به کشورهای اصلی شان و یا یک کشور سومی که آنان را پذیرفته است، منتقل شده اند که شماری از اعضای ارشد طالبان نیز شامل آنان اند.

XS
SM
MD
LG