لینک های دسترسی

Breaking News

آسترالیا: ترجمانان افغان شش ماه مهلت دارند تا برای ویزه درخواست کنند


ترجمانان افغان که در زمان حضور نظامیان آسترالیایی در افغانستان با این نیروها کار می‌کردند، کمتر از شش ماه فرصت دارند تا برای ویزای بشردوستانه درخواست دهند.

حکومت فدرال آسترالیا گفته است درخواست برای برنامه تخلیه "کارمند محلی" در ۳۰ نومبر به روی متقاضیان بسته می‌شود و این برنامه تا ماه مارچ سال آینده به اتمام خواهد رسید.

علاوه بر ترجمانان، اکنون این برنامه برای گاردهای امنیتی و کارمندان دولتی و نظامیان پیشین افغانستان که توسط دولت آسترالیا در افغانستان استخدام شده بودند، گسترش خواهد یافت.

واجد شرایط بودن در این برنامه توسط ویوین تام، کارمند پیشین حکومت آسترالیا بررسی و تایید خواهد شد.

تام از روند بررسی درخواست‌های متحدان افغان توسط وزارت دفاع و خارجه آسترالیا انتقاد کرده و گفته است که درخواست‌ها به موقع ارزیابی نشده و "این ادارات سیستم‌های مدیریتی کافی در اختیار ندارند".

آسترالیا در جریان دو دهه حضور نظامی ناتو در افغانستان، کم و بیش ۳۹ هزار نظامی خود را در این کشور مستقر کرده بود و در این مدت ۴۱ نظامی آسترالیایی کشته شدند.

در اوج حضور نظامی آسترالیا در افغانستان در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۵۵۰ نظامی آسترالیایی در افغانستان حضور داشتند.

بیش از ۲۵۰۰ افغان و خانواده‌هایشان - از مترجمان تا کارمندان قنسولی - در یک دههٔ گذشته در آسترالیا اسکان داده شده اند.

پیش از این، پینی وانگ، وزیر خارجهٔ آسترالیا از حکومت پیشین آن کشور از چگونگی روند انتقال افغان‌ها به آسترالیا پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان انتقاد کرده بود.

وانگ گفته است: "حکومت موریسن (صدراعظم پیشین) برنامه ریزی مناسبی برای تخلیه کارمندان افغان نداشته و به دلیل تناقضات و تصمیم‌گیری‌های نامنظم، مدیریت ضعیف و ارتباط ناکافی با متقاضیان، نتوانست برنامه را خوب نظارت کند."

آسترالیا از زمان سقوط کابل به دست طالبان به حدود ۱۲هزار شهروند افغان اقامت دایمی بشردوستانه را اعطا کرده است.

حکومت آسترالیا در ماه مارچ سال گذشته اعلام کرد که در چهار سال آینده ۱۶۵۰۰ مهاجر افغان را خواهد پذیرفت.

ایتلاف به رهبری ایالات متحده از آخر جولای ۲۰۲۱ تا آخر اگست ۲۰۲۱ کم و بیش ۱۲۴ هزار نفر را که اکثر آن‌ها شهروندان افغان بودند از طریق میدان هوایی کابل به خارج از آن کشور انتقال داد.

بسیاری از افراد که در جریان تخلیه از افغانستان به خارج انتقال داده شدند، افغان هایی بودند که در جریان دو دههٔ گذشته با قوای بین المللی و یا سایر کشور های غربی در آن کشور همکاری داشتند.

اما هزاران افغان که با قوای ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا همکاری داشتند هنوز هم در افغانستان باقی مانده اند و از اقدام انتقاجویانهٔ طالبان در ترس به سر می برند.

XS
SM
MD
LG