لینک های دسترسی

Breaking News

دو پناهجوی افغان در یونان محکوم به حبس شدند


یک محکمه در یونان دو جوان پناهجوی افغان را به جرم آتش‌زدن عمدی بزرگترین کمپ مهاجرین در اروپا مسما به موریا در جزیره لسبوس یونان، به پنج سال حبس محکوم کرد.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش می‌دهد که محکمه ناوقت روز سه شنبه نهم مارچ (۱۹ حوت) پس از یک جلسۀ شش ساعته این حکم را صادر کرد.

دو آتش سوزی پیهم در ماه سپتمبر سال گذشته کمپ موریا را، جایی که مهاجران سال‌ها در شرایط ناگواری در آن نگهداری می شدند، ویران کرد.

آتش‌سوزی در کمپ موریا تلفاتی در پی نداشت، اما سبب شد که بیش از۱۳ هزار نفر بشمول خانواده هایی با فرزندان خردسال، زنان باردار و افراد مسن آواره شوند و شب‌ها در کنار جاده ها بدون سرپناه بخوابند.

مرکز حقوقی لسووس، یک سازمان مدنی که برای پناهجویان حمایت حقوقی ارایه و در محکمه از آنان نمایندگی می‌کند، گفت که این دو افغان در هنگام بازداشت ۱۷ سال داشتند.

مرکز حقوقی لسووس می‌گوید که در جریان محکمه "فقدان شواهد معتبر" محسوس بود و این مرکز تلاش می‌کند تا این حکم را در محکمهٔ استیناف لغو کند.

این مرکز در بیانیه‌ای گفت: "در حالی كه ما از نتیجه امروز مایوس استیم، اما اوضاع می توانست برای این دو جوان بسیار بدتر باشد… محکومیت آتش سوزی به تنهایی می توانست مجازات ده سال زندان داشته باشد."

چهار جوان دیگر که در ارتباط با این حادثه بازداشت شده اند هنوز در انتظار محاکمه استند.

این چهار پناهجوی افغان افزون بر آتش زدن کمپ، به دامن زدن ناآرامی، تخریب ملکیت مردم، استفادۀ غیرقانونی از نیرو و تلاش برای آسیب رساندن به پولیس نیز متهم اند.

مقام‌های یونانی گفته اند که آتش‌سوزی در کمپ موریا عمدی بود و پناهجویانی که از وضع قیودات به خاطر جلوگیری از گسترش کروناویروس در این کمپ معترض بوده اند، عامل آن اند.

XS
SM
MD
LG