لینک های دسترسی

Breaking News

قایق حامل پناهجویان افغان در ترکیه غرق شد


غرق شدن قایق حامل پناهجویان در آب‌های سواحل غربی ترکیه سبب مرگ دو پناهجو به شمول یک کودک شده است.

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های ترکی گزارش داده است که از میان ۱۵ سرنشین این قایق، تا حالا سه نفر نجات یافته اند و عملیات نجات برای ده نفر دیگر ادامه دارد.

مقام‌های ترکیه بر بنیاد اظهارات نجات یافته‌گان این سانحه گفته اند که ۱۴ سرنشین این قایق شهروندان افغانستان و یک نفر دیگر، شهروند عراق بوده است.

ظاهرا این قایق، پناهجویان را به گونۀ قاچاق از شهر ازمیر ترکیه به یکی از کشورهای اروپایی انتقال می‌داد.

در یک خبر دیگر، نیروی امنیتی ترکیه ۷۳ پناهجوی افغان، عراقی، ایرانی و پاکستانی را در شهر قرقلرایلی آن کشور بازداشت کرده است.

خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داده که این پناهجویان قصد سفر به اروپا را داشتند. شهر قرقلرایلی ترکیه با بلغاریا هم مرز است.

ترکیه یکی از گذرگاه های عمدۀ پناهجویان به ویژه شهروندان افغان، سوری، ایرانی، پاکستانی و عراقی است که قصد سفر قاچاقی به اروپا دارند.

هم اکنون بیش از سه میلیون مهاجر سوری و نزدیک به ۳۰۰ هزار مهاجر عراقی در ترکیه پناه جسته اند.

در سال ۲۰۱۵ و در اوج بحران مهاجرت به اروپا، بیش از یک میلیون مهاجر از مسیر ترکیه به یونان و سپس به سایر کشورهای اتحادیۀ اروپا پناهنده شدند.

اما به دنبال توافق سال ۲۰۱۶ میان ترکیه و اتحادیۀ اروپا به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان به اروپا، شمار پناهجویانی که از ترکیه به کشورهای اتحادیۀ اروپایی مهاجرت می‌کنند، کمتر شده است.

با اینحال، مهاجرت به اروپا از مسیر ترکیه کاملا متوقف نشده است و گاه ناگاه مهاجرت پناهجویانی که سوار بر قایق های کوچک بادی مسیرهای پرخطر آبی را به سمت اروپا در پیش می گیرند، سانحه می‌آفریند.

XS
SM
MD
LG