لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجران افغان جبراً از ترکیه اخراج می‌شوند - عفو بین المللی


سازمان عفو بین المللی گفته است که هزاران مهاجر افغان هم اکنون در ترکیه در بازداشت به سر می‌برند
سازمان عفو بین المللی گفته است که هزاران مهاجر افغان هم اکنون در ترکیه در بازداشت به سر می‌برند

سازمان عفو بین المللی گفته است که مهاجران افغان که از ناامنی و جنگ در افغانستان فرار کرده و به ترکیه پناه برده اند، جبراً اخراج و به کشورشان برگشت داده می شوند.

سازمان عفو بین المللی بر بنیاد آمار مقام‌ها و رسانه های ترکیه گزارش داده است که در کمتر از چهار هفتۀ گذشته، حدود ۷۱۰۰ مهاجر افغان، از ترکیه به افغانستان برگشت داده شده اند. این نهاد بین المللی گفته است که هزاران مهاجر دیگر افغان نیز با خطر برگشت اجباری از ترکیه به افغانستان روبرو اند.

دانیل بالسون، مسوول بخش اروپا و آسیای مرکزی در سازمان عفو بین المللی، به مجلۀ نیوزویک گفته است "پناهجویانی که جبراً به افغانستان برگشت داده می‌شوند، با خطر جدی روبرو اند. این حدس و گمان نه، بلکه واقعیت مستند است."

با آنهم، مقام‌های ترکی ادعا کرده اند که پناهجویان افغان داوطلبانه به کشور شان بر می‌گردند. اما سازمان عفو بین المللی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مهاجران افغان از سوی مقام‌های ترکی مجبور به امضای اسنادی می‌شوند که به زبان ترکی نوشته شده است.

عفو بین المللی گزارش داده است که اکثر پناهجویان افغان به دلیل نابلدی به زبان ترکی این اسناد را که در واقع سند برگشت داوطلبانۀ شان است، نا آگاهانه امضا می‌کنند.

سازمان عفو بین المللی گفته است که هم اکنون کم از کم ۲۰۰۰ پناهجوی افغان در کمپ دوزیچی در ولایت عثمانیه و صدها نفر دیگر در بازداشتگاه ولایت ارزوروم واقع در شرق ترکیه توقیف شده اند. عفو بین الملل ابراز نگرانی کرده است که مبادا بازداشت این افغان ها اجباری و غیرقانونی باشد.

ترکیه بیش از هر کشور دیگر میزبان بلندترین رقم مهاجران است. بر اساس آمار وزارت داخلۀ ترکیه، تنها سه میلیون مهاجر سوری در این کشور اقامت دارد. این وزارت شمار مهاجران افغان مقیم ترکیه را حدود ۱۵۰ هزار نفر تخمین کرده است.

XS
SM
MD
LG