لینک های دسترسی

Breaking News

ملیشه‌های محلی بر ضد داعش در توره بوره مسلح شدند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

نیروهای امنیتی افغان در ولایت ننگرهار، برای جلوگیری از حضور دوبارۀ داعش در منطقه مهم توره بوره، صدها خیزشکننده محلی را به وظیفه گماشته اند.

مقامات در ولایت ننگرهار میگویند که خیزش کنندگان محلی توانایی نگهداری توره بوره را دارند.

دره پیچیده و موقعیت خاص توره بوره، از دهها سال به این طرف توسط مردم محل نگهداری شده و اداره ولایتی ننگرهار نیز، این بار مصمم است که داعش را توسط مردم محل، در اطراف توره بوره بکوبد و جلو ورود آنها را به این محل مهم بگیرد.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار میگوید، در تفاهم با نیروهای امنیتی و سران قومی در پچیرواگام، برای نگهداری منطقه توره بوره از حضور داعش ۳۰۰ خیزشکننده مردمی را استخدام و در منطقه جابه‌جا میکنند.

به گفتۀ خوگیانی، این ۳۰۰ تن خیزشکننده مردمی توانایی نگهداری توره بوره و مقاومت با داعش را دارند و گماشتن آنها نتایج مؤثری در پی خواهد داشت.

خوگیانی گفت "ما در ولسوالی پچیرواگام ۳۰۰ خیزش کننده مردمی را استخدام کردیم که مجهز شده اند و به زودی آغاز به کار و فعالیت خواهند کرد، اینها تنها برای منطقه توره بوره، سلیمانخیل و الفخیل استند، همه امکانات مادی و حربی را دولت به خصوص امنیت ملی به آنها فراهم میکند."

سخنگوی والی ننگرهار می‌افزاید که این افراد پس از بررسیهای نهادهای کشفی و امنیتی و طبق پیشنهاد آنها، گماشته شده اند.

داعش پس از نبرد سنگین با طالبان و خیزش‌کنندگان مردمی، در بیست‌وچهارم جوزا منطقۀ توره بوره را تصرف کرد و پس از آن نیروهای امنیتی افغان عملیات گسترده را در آن ساحه راه اندازی و داعش را متواری کردند.

باشندگان محل میگویند، در صورتی که دولت آنها را مجهز کند، بدون کدام امتیازی در برابر داعش میجنگند.

ملک شیرزی، یکی از سران قومی ولسوالی پچیرواگام در مورد به صدای امریکا می‌گوید "ما از حکومت می‌خواهیم که با ما کمک کند، سلاح بدهد، ما را تجهیز کند. ما در برابر داعش میجنگیم، ما اقوام را حمایه کند به ما امکانات بدهد، ما آنقدر میتوانیم کار کنیم که اینها در زمان زیادی نمیتوانند کنند."

ذبیح الله زمری منشی شورای ولایتی ننگرهار نیز بر تجهیز مردم محل در برابر داعش در توره بوره، تاکید میورزد.

"برای تامین امنیت دایمی مردم ما، باید اینجا از مردم محل، هم پولیس محلی، خیزش مردمی و از دیگر امکانات استفاده کنند که پوستهها افراز شود و دایماً امنیت برقرار گردد."

ده ماه قبل نیز که داعش برای نخستین بار در پچیرواگام تحرکاتش را آغاز کرد، دولت ۵۰۰ خیزشکننده مردمی را در پچیرواگام بسیج ساخت که تا اکنون امنیت مناطق مختلف این ولسوالی را تأمین می‌کنند.

XS
SM
MD
LG