لینک های دسترسی

Breaking News

نوازندگان انستیتوت موسیقی ملی افغانستان به پرتگال رسیدند


محصلین، استادان انستیتوت موسیقی ملی افغانستان به پرتگال رسیدند و قرار است انستیتوت خود را در لیسبون، پایتخت پرتگال، بازسازی کنند
محصلین، استادان انستیتوت موسیقی ملی افغانستان به پرتگال رسیدند و قرار است انستیتوت خود را در لیسبون، پایتخت پرتگال، بازسازی کنند

محصلین و استادان انستیتوت موسیقی ملی افغانستان روز دوشنبه ۱۳ دسمبر (۲۲ قوس) همراه با اعضای خانواده‌های‌ شان به پرتگال رسیدند.

حکومت پرتگال برای محصلین، استادان و اعضای خانواده‌های این انستیتوت پناهندگی داده است و آنان امیدوار اند تا این انستیتوت را که در سطح بین‌المللی مورد تحسین قرار گرفته است،‌ در آن کشور بازسازی کنند.

این گروه ۲۷۳ نفری که شامل ۱۵۰ محصل می‌شود،‌ از دوحه، پایتخت قطر،‌ به لیسبون،‌ پایتخت پرتگال منتقل شدند. محصلین، استادان و اعضای خانواده‌های آنان ظرف شش هفته بین ماه‌های اکتوبر و نومبر توسط شش پرواز، افغانستان را ترک کرده بودند.

احمد سرمست،‌ بنیان‌گذار این انستیتوت گفته است: "ورود [اعضای این] جامعه انستیتوت موسیقی ملی افغانستان امروز به این معنا است که نخستین و مهم‌ترین گام نجات جان و تضمین آزادی حالا به پایان رسیده است."

حکومت‌ها،‌ شرکت‌ها و تمویل‌کنندگان خصوصی مصارف تخلیه و اسکان مجدد اعضای این انستیتوت را فراهم کرده اند.

آقای سرمست افزود: "پس از این، نوازندگان [این انستیتوت] در مبارزه علیه ظلم و ستم طالبان نه تنها نماد شجاعت و عزم برای هنرمندان افغانستان، بلکه برای مردم افغانستان خواهند بود."

این نوازندگان مانند ورزشکاران و جامعهٔ هنری از جمله ده‌ها هزار شهروند افغانستان استند که پس از تصرف افغانستان توسط طالبان در ماه اگست زمانی که ایالات متحده و ناتو به حضور نظامی ۲۰ سالهٔ خود پایان دادند، کشورشانرا ترک کردند.

قبل از این، تیم فوتبال دختران افغانستان نیز در پرتگال اسکان مجدد یافتند، کشوریکه جمعیت آن به ۱۰.۳ میلیون نفر می‌رسد و از تابستان ۲۰۲۱ تا حال،‌ ۷۶۴ شهروند افغانستان را به حیث پناهنده پذیرفته است.

افغانستان سنت موسیقی قوی دارد و موسیقی پاپ در جریان دو دههٔ گذشته در این کشور شکوفا شد. اما بسیاری از نوازندگان از آینده خود زیر سلطهٔ طالبان که بر اساس تفسیری خشن از قوانین اسلامی حکومت می‌کنند، در هراس به سر می‌برند.

به گفتهٔ مقام‌های پیشین این انستیتوت، این مرکز آموزش موسیقی حالا توسط گروه طالبان تصرف شده،‌ دفاتر آن غارت شده و حساب بانکی این انستیتوت نیز منجمد شده است.

در حال حاضر، پلان این است تا این انستیتوت در پرتگال بازسازی شود تا محصلین به آموزش موسیقی خود ادامه دهند و به عنوان بخشی از مرکز گسترده‌تر فرهنگ افغانستان در لیسبون، پایتخت پرتگال، از تبعیدیان استقبال خواهد کرد.‌

XS
SM
MD
LG