لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به اظهارات مجیب‌الرحمان انصاری


پس از آن که مولوی مجیب‌الرحمان انصاری در ولایت هرات مردم را به عدم حمایت از نظام کنونی افغانستان ترغیب کرد و آنرا فاسد خواند، مقامات او را باغی خوانده و به ایجاد وحشت در میان مردم متهم کردند.

سید وحید قتالی والی هرات گفت که این عالم دین برای اخلال نظم اجتماعی از افراد بیرونی دستور می‌گیرد.

والی هرات افزود این فرد و اقاربش در گذشته نیز در ایجاد وحشت و از بین بردن تاسیسات عامه دخیل بوده اند و مقام های افغان از این سخنان وی نخواهند گذشت.

آقای قتالی همچنان اتهام وارد کرد که مولوی انصاری در گذشته یک تازه عروس را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده و در یک رویداد دیگر یک پایهٔ برق را توسط خواهرزاده اش انفجار داده بود.

مجیب الرحمان انصاری، خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات به روز جمعه هنگامی که در جمع از نمازگزاران سخنرانی می‌کرد، نظام کنونی افغانستان را فاسد خواند و گفت هر کسی که از این نظام حمایت کند "مرتکب گناه کبیره" شده است.

او افزود: "برای مامورینی که در نظام اند چه ملکی و چه نظامی، شامل اردو، پولیس و کسانی که با قلم‌شان حامی این نظام استند، بدانند که حمایت از این نظام گناه کبیره است و تو عالمی که این نظام را تایید می‌کنی از جمله علمای یهود و نصارا استی!"

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی در واکنش به این سخنان مجیب الرحمان انصاری گفت هر کسی که علیه نظام و نیروهای امنیتی دست به تبلیغ بزند، گناهکار است و باید مورد بازخواست قرار گیرد.

آقای محب افزود: "اگر کسی بر ضد نظام مردم را تحریک می‌کند چون این‌جا پولیس و اردو ذکر شده بود، ما او را به حیث باغی میدانیم و باید اجراات در موردش صورت بگیرد.

آقای محب افزود که در این رابطه بررسی صورت خواهد گرفت.

فاطمه مورچل، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان صحبت علیه نظام را گناه عنوان کرد.

عبدالخالق حقانی، رییس اداره حج اوقاف هرات گفت که علما حق ندارند که از منبر مساجد مردم را به جنگ و آشوب علیه نظام تشویق کنند.

او افزود: "در اداره حج و اوقاف کدام کار ما خلاف اسلام است، در شاروالی فردی که میاید و شهر را پاک می‌کند کجایش خلاف اسلام است و در اداره صحت عامه وقتی کسی تداوی می‌شود کجایش خلاف اسلام است. علما باید از جایگاه و نفوذی که در بین مردم دارند بیایند به نفع کشور استفاده کرده و مردم را برای همدیگر پذیری، صلح، امنیت و صفا بسیج کنند."

اظهارات آقای انصاری در کنار مقامات، واکنش‌های فعالان و کابران شبکه‌‌های اجتماعی را نیز برانگیخته است.

حسن حکیمی، فعال مدنی می‌گوید که افزایش این‌گونه فعالیت‌ها و بی توجهی حکومت به آن می‌تواند مصوونیت عامه را به خطر انداخته و به ایجاد گروه های افراطی جدید منجر شود.

او گفت: "مولوی انصاری در سایه این نظام زندگی می‌کند، از امنیت، رفاه و تمام امکانات استفاده می‌کند، اما به جای این‌که حمایتگر مردم و نظام باشد از آدرس دین و منبر علیه مردم و نظام استفاده می‌کند و این توهین به میلیون ها شهروند افغانستان، به خصوص نیروهای امنیتی است که با گذشتن از جان خود مصروف خدمت به کشور و تامین امنیت جان من و مولوی انصاری می‌باشند."

سال گذشته نیز مجیب الرحمان انصاری با ایجاد یک اداره زیر نام امر به معروف و نهی از منکر تلاش کرده بود تا با آنچه او اعمال نامشروع از سوی جوانان می‌خواند جلوگیری کند.

XS
SM
MD
LG