لینک های دسترسی

Breaking News

استخبارات خارجی در قوای امنیتی افغان نفوذ کرده است


یافته های ناتو راجع به نقض حقوق بشر از سوی پولیس محلی افغان
یافته های ناتو راجع به نقض حقوق بشر از سوی پولیس محلی افغان
مقامات امنیتی افغانستان یک بار دیگر تلاش های استخبارات کشور های منطقه برای نفوذ در صفوف اردوی ملی افغانستان را تایید کردند.

وزارت دفاع افغانستان می گوید استخبارات منطقه و مخالفین مسلح دولت بخاطر بی اعتبار ساختن اردوی ملی افغانستان، رخنه در صفوف این نیروها و ایجاد فضای بی اعتمادی میان قوت های بین المللی و فغان تلاش میکنند.

جلوگیری از نفوذ خارجی
جنرال دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به روز چهار شنبه در نشستی که تحت عنوان بررسی عوامل تصادم میان نیرهای افغان و بین المللی از طرف مرکز مطالعات منطقه وی افغانستان راه اندازی شد گفت حکومت افغانستان نیز بخاطر خنثا کردن تلاش های استخبارات کشورهای منطقه و مخالفین آرم نخواهد نشست.

وی افزود "استخبارات منطقه در اردو کوشش میکنند، اما دشمن مؤفق نمی شود، این آرمان را به گور خواهند برد که اردوی ما را متلاشی کند، یا ارتباط ما را با قوای ائتلاف خراب بسازند، شما یقین کنید که هر روز سرباز های ما با قوای ائتلاف یکجا ملاقات دارند، می نشینند، عملیات میکنند نان میخورند و تفاهم بسیار خوب دارند، از قومندان عمومی گرفته تا یک سرباز با هم تفاهم دارند."

عوامل گوناگون

بحث ها و نگرانی ها در مورد نفوذ مخالفین مسلح و استخبارات کشورهای منطقه در صفوف نیروهای امنیتی افغان پس از آن در میان مردم افغانستان و مقامات حکومتی این کشور مطرح شده است که در این اواخر به صورت مکرر آموزگاران و عساکر قوت های خارجی در افغانستان از سوی نظامیان افغان هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده اند.

تنها در سال جاری میلادی به اساس ارقام ارایه شده ۴۲ سرباز خارجی در نتیجه حملات سربازان افغان در مراکز نظامی در ولایات مختلف کشته شده اند.

مسئولین این نیروها گفت اند در ۲۵ در صد این حملات مخالفین نقش مستقیم و یا غیر مستقیم دارند اما بخشی از این حملات در نتیجه مشکلات روانی و عقده های شخصی رخ داده است.

عقده های شخصی؟
معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز موجودیت مشکلات ناشی از فقر، تکالیف روحی و روانی، مکشلات صحی وعقده های شخصی در میان نیروهای اردوی ملی را تایید کرد و گفت این موضوع به عنوان بخشی از مشکلات مطرح است.

در این حال به اساس ارزیابی و تحلیلی که مسوولین مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان و تحلیل گران سیاسی ارایه میکنند در کنار تلاش های مخالفین و استخبارات منطقه برخی عوامل دیگر نیز وجود دارد که منجر به بروز بد بینی ها در میان مردم افغانستان نسبت به قوت های خارجی مستقر در این کشور شده است.

سکوت در برابر مداخله
غفور لیوال، رئیس مرکز مطالعات منطقوی افغانستان میگوید به باور مردم افغانستان و تحلیل گران افغان سکوت متحدین افغانستان در برابر دخالت کشور های همسایه بخصوص ایران و پاکستان در امور افغانستان از عواملی است که حضور نیروهای بین المللی در افانستان را زیر سوال برده و باعث مشکلات حتی در صفوف نیروهای امنیتی افغان و بین المللی شده است.

آقای لیوال افزود "تا حالی نظری و یا موقفی قناعت بخش از جانب ناتو، آیساف، امریکا و یا در مجموع جامعه جهانی اظهار نشده که مردم افغانستان را قانع بسازد در مقابل حملات و دخالت از جانب دو کشور همسایه افغانستان که دوام دارد و مردم افغانستان هر روز قربانی این حوادث اند، این خود یک انگیزه شده میتواند بخاطر در هم اویختن قوای افغانی با اموزگاران شان و یا نظامیان خارجی."

در این حال مسئولین قوت های آیساف و ناتو در افغانستان در مورد تلاش های استخبارات کشور های منطقه به منظور رخنه در صفوف قوت های امنیتی افغان ابراز نظر نکرده و میگویند برای تایید این موضوع شواهد و اسناد کافی در دست ندارند.
XS
SM
MD
LG